Blogi

Miten vietät Juutalaista sapattia vai vietätkö ?

Juutalaisilla oli Jeesuksen aikana rabbien säädöksiä, joissa oli luettelo 39 työstä mitä ei saa sapattina tehdä. Niihin kuului mm. hierominen, ratsastus, uinti, tanssi, kahden vaon tai kahden ompeleen tekeminen ja jopa kihlautuminen, joka merkitsi rahan käyttöä tai lahjan käsittelyä. Jokaista tällaista sapattikäskyä vastasivat ns. ala- askareet. Niitä oli kutakin kohden joko 6 tai 39 eli näin sapattisäädöksiä saattoi kertyä 39x39 eli n. 1521 säädöstä.

Jeesus Joh 9 luvussa loukkasi näistä säädöksistä lukuisia kun paransi sokean hieromalla tahnaa sokean silmiin.

Näistä säädöksistä varoittaa meille myös ent. fariseus Paavali:
Kol 2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
2:17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
Gal 4:10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
4:11 Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.


Vrt. https://otakoppi.webnode.fi/news/paavalin-uskonto/

Kuinka siis vietät juutalaista sapattia vai vietätkö sitä mitenkään? Tai jos vietät niin koetko olevasi paremmin pelastettu tai vanhurskautettu kuin se joka ei sitä vietä erityisemmin ?
Nykyjuutalaisuudessa on virallisesti 613 käskyä ja kieltoa. Ilmeisemmin juutalaisuuden kehittyminen lakiuskonnoksi tapahtui jo hyvin varhain, n. 700 ekr kirjoitti Jesaja, että uskonnosta oli tullut "levon" sanoman sijaan vaatimus "käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle" (Jes 28:10-13)
Juutalaisuudessa puhutaankin ns. "lain aitauksesta" ja tämän "aitauksen" juuri Jeesus tuli rikkomaan; Matt 15:9 "mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat IHMISKÄSKYJÄ"

Mutta niinkuin Paavali opetti 10 käskyä, synnin todeksi näyttämiseksi, ne ovat edelleen voimassa:
1 Kor 7:19 Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan JUMALAN käskyjen pitäminen."

Gal 4:4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
4:5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"

Eli siis mitä lyhkäisyydessään tämä juutalaisen tooran (laki/opetus) tulkinta ja tästä seurannut ns. "lain aitaus" oikein pitää sisällään:

Sisäkkäisinä kehinä kuvaten se menee jotensakin näin:
Sisimmässä kehässä ovat kymmenen käskyä;
seuraavassa kehässä 613 lakisäädöstä eli "tarjag"; 
seuraavan kehän muodostavat niiden apukäskyt eli ns."lain aitaus "sejag"(esim. sapatista oli monenmoisia apukäskyjä mitä saa tai ei saa) ;
tämän lisäksi "lailla" ymmärretään tarkoittavan Mooseksen kirjojen opetuksia ja Talmudia ja oppineiden niistä antamaa tulkintaa.

Näihin "ihmisten perinnäissääntöihin"ja sen vääristymiin siis Jeesus vaelluksessaan maan päällä halusi puuttua kovalla kädellä.

Esim. Matt 15:2 "Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat vanhinten perinnäissääntöä? Sillä he eivät pese käsiään ruvetessaan aterialle."
15:3 Mutta hän vastasi ja sanoi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?


HUOM: 5 Moos 5:22 Nämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, suurella äänellä, EIKÄ SIIHEN ENEMPÄÄ LISÄNNYT !
Mutta Room 14:5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.14:6 Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.
eli  Tiit 1:13 Tämä todistus on tosi; sentähden nuhtele heitä ankarasti, että tulisivat uskossa terveiksi

1:14 eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin.

 


Ps. Vielä vähän tähän yhteyteen jo alkukristittyjenkin viettämästä Lepopäivästä/"Herran päivästä" sunnuntaisin:
Ap 20:7 "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka."

Kreikaksi " en de tee miaa toon sabbatoon" eli " ensimmäisenä sapatista laskien"...

Tällä edellä mainitsemallani raamatun kohdalla on usein ymmärretty tarkoittavan sunnuntaita... mutta alkukristityt nähtävästi viettivät tuolloin Herran Pyhää ehtoollista ja kokousta iltamyöhällä Lauantai-iltana, sapatin jälkeen, jatkaen kokousta myöhään yöhön seuraavalle päivälle eli Sunnuntaille !

Tätä Juutalaiseen perinteeseen kuuluvaa sapatin päättävää ateriaa kutsutaan myös nimellä " melavee malkaa" joka kutsutaan nimillä " Daavidin ateria" ja " Messiaan ateria" !

Myös 1 Kor 16:2 kehotusta.. " Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen ".. on tulkittu tukemaan ns. Herran päivän hyvin varhaista muodostumista lepopäiväksi alkukristittyjen keskuudessa... Juutalainenhan ei kuitenkaan saanut käsitellä rahaa sapattina ja siksi se tehtiin kristittyjen "sunnuntaina"...Näitä kotona kerättyjä uhreja ei voi samastaa "kolehteihin"...

Eli on hyvin mahdollista että tämä Trooaan aamuyöhön jatkunut Herran ehtoollinen olisi juuri tarkoittanut tätä sapatin viimeisen ateriaa " melavee malkaan" Messiaan kunniaksi ja sitten siitä jatkuvaa kokousta aamuyöhön saakka !

Ja on hyvin mahdollista että jo tuolloin kristityt alkoivat eriytyä Juutalaisista tavoista niin, että alkoivat viettämään "lepopäivää" eli "Herran päivää" sunnuntaina !

Tästä antaa viitteitä myös Piispa Ignatiuksen kirjoittama kirje Magnesialaisille

n. 110 jkr.:

Lainaus: " He (eli juutalaiskristityt) lakkasivat pitämästä sapattia ja pyhittivät Herran päivän, jona niin heidän kuin meidän elämämme alkoi paistaa" ylösnousemuksen valosta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ignatios

Myös toinenkin lähde Justinos Marttyyri kirjoittaa n. 140jkr, että kristityt kokoontuivat jumalanpalveluksiinsa sunnuntaisin...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Justinos_Marttyyri

Eli mitä tästä kaikesta pitää ajatella...

Noh sitä , että sunnuntain muuttuminen pois juutalaisuudesta tapahtui kristittyjen keskuudessa ja paljon aikaisemmin kuin Vuonna 321 jKr. jolloin Konstantinus teki auringonpäivästä eli sunnuntaista yleisen virallisen lepopäivän.

Ja Laodikean kirkolliskokoushan antoi tällaisen käskyn sitten vasta myöhemmin vuonna 364jkr : "Kristittyjen ei tule olla juutalaisten mukaisia eivätkä he saa levätä sapattina, vaan heidän pitää tehdä töitä sinä päivänä ja kunnioittaa Herran päivää (sunnuntai); ja jos he voivat, niin levätköön kristittyinä. Mutta jos heidät havaitaan seuraavan juutalaisuutta, heidät tulee sulkea pois Kristuksesta."

Eli Sunnuntain vieton eli Herran päivän yhdistäminen "auringonpäivän" palvomiseen on aivan turhaa "salaliittoteoriaa" eikä se perustu täysin historialliseen tutkimukseen...

Myös Plinius nuorempi kirjeessään Trajanukselle todistaa sen puolesta, että alkuseurakunta Bityniassa piti Jumalanpalvelusta eli "Herran päivää" (Vrt. Ilm 1:10)

Lainausta: " heil­lä oli ol­lut ta­pa­na ko­koon­tua mää­rät­ty­nä päi­vä­nä en­nen au­rin­gon­nou­sua ja kes­ke­nään vuo­ro­tel­len lau­laa Kris­tuk­sel­le niin kuin ju­ma­lal­le". 
https://kerimaenlukio.onedu.fi/uskonto/zine/10/article-642

Vrt. https://otakoppi.webnode.fi/news/ulkopuolinen-todistaja-plinius-nuorempi/
 
 
Lisää

Jumalallinen Rakkaus

 Joh 18:17 Niin palvelijatar, joka vartioi porttia, sanoi Pietarille: "Etkö sinäkin ole tuon miehen opetuslapsia?" Hän sanoi: "En ole".
18:25 Mutta Simon Pietari seisoi lämmittelemässä. Niin he sanoivat hänelle: "Etkö sinäkin ole hänen opetuslapsiaan?" Hän kielsi ja sanoi: "En ole".
18:26 Silloin eräs ylimmäisen papin palvelijoista, sen sukulainen, jolta Pietari oli sivaltanut korvan pois, sanoi: "Enkö minä nähnyt sinua puutarhassa hänen kanssaan?"
18:27 Niin Pietari taas kielsi, ja samassa lauloi kukko.

Ja
Joh 21:15 Kun he olivat einehtineet, sanoi Jeesus Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?" Hän vastasi hänelle: "Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Hän sanoi hänelle: "Ruoki minun karitsoitani".   
 21:16 Hän sanoi hänelle taas toistamiseen: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?" Hän vastasi hänelle: "Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Hän sanoi hänelle: "Kaitse minun lampaitani".
21:17 Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle: "Olenko minä sinulle rakas?" ja vastasi hänelle: "Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Jeesus sanoi hänelle: "Ruoki minun lampaitani.

https://biblehub.com/lexicon/john/21-15.htm  

<<<<<<<<<<<<<0>>>>>>>>>>>>


 Eli... Mitä haluan nyt tässä johdannossani Pietarista kertoa...
Pietarihan oli Jeesukselle aikaisemmin sanonut, siis ennen kuin hän kolmesti kielsi Jeesuksen, että hän seuraa Jeesusta vaikka minne !
Vrt Joh 13:38 Jeesus vastasi: "Sinäkö annat henkesi minun edestäni? Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: ei laula kukko, ennenkuin sinä minut kolmesti kiellät."
Ja tässä siis Jeesus kertoo Pietarille vähän salaperäisesti, että sinä et nyt oikein tiedä kautta ymmärrä mitä sinä puhut !
Ja Pietarin varmasti olikin näitä Jeesuksen sanoja tässä vaiheessa vaikea ymmärtää vaikka hän kuinka yritti sitä sen hetkisellä ymmärryksellään...
Jeesus ei kuitenkaan tuominnut Pietaria tästä... Miksi ?


 Ja se asiahan lopulta selviääkin näistä edellä kuvatuista Joh 21:15-17 jakeista, joissa jo ylösnoussut Jeesus kohtaa Pietarin uudelleen ristinkuoleman jälkeen eli sen jälkeen kun Pietari oli kieltänyt Jeesuksen...
Eli näissä Joh 21:15-17 jakeissa meidän täytyy syöksyä Raamatun alkukieleen, että ymmärtäisimme jakeiden todellisen merkityksen !


 Näissä jakeissa nimittäin esiintyy kaksi aivan erilaista tapaa Rakastaa, toinen "Jumalallinen tapa" ja toinen "inhimillinen", ja Pietari ei vielä tässä vaiheessa tuntenut tätä Jumalallista Rakkautta ollenkaan sisällisesti !
(Vrt Luuk 17:21 " sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".)
Nimittäin näillä kahdella ensimmäisellä kerralla kun Jeesus kysyy Pietarilta: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?" ja "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?"
Ja huomaa siis, Jeesus käyttää Rakkauden kohdalla sanaa 2x " Agape", joka tarkoittaa: "Jumalallista rakkautta"
Ja sitten kun Pietari vastaa Jeesukselle, niin hän käyttää kolmessa vastauksessaan aina Rakkaudesta sanaa "Philos", joka tarkoittaa: " Ystävyyttä, Kaveruutta, Yhteishenkeä, Team-rakkautta, "henkilökohtaista uskottua"...
 Mutta kolmannella kerralla kun taas Jeesus kysyy Pietarilta, niin Jeesus käyttääkin yllättäen tätä yhteishenkeä ja kaveruutta tarkoittavaa sanaa "Philos" : "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?"
Ja sitten siitä Pietari tulikin hyvin murheelliseksi, kun jo kolmannen kerran Jeesus tenttaa häntä tästä Rakastamis asiasta ... :O


 Mutta mitä me tästä voimme huomata ?
Pietari ei tässä vaiheessa yksinkertaisesti osannut Rakastaa vielä JUMALALLISELLA "AGAPE" RAKKAUDELLA !


 Mutta vertaa tässä Paavali 1 Kor 13:3 "Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi."
  https://biblehub.com/lexicon/1_corinthians/13-3.htm  

 Tässä Paavali käyttääkin siis sanan Rakkaus kohdalla jo sanaa " Agape" eli "Jumalallista Rakkautta" !


 Mutta MIKSI PIETARI EI OSANNUT ???


Vastaus tähän löytyy näistä Raamatun jakeista Luuk 24:49 ja Ap 2:1-4 ja ne menevät näin !

Luuk 24:49 "Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."

Ja tätä seuraa tapahtuma...

AP 2:1-4 " Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla. Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat. Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle. Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi " jne... !!!


Ja eli  mitä tämä kaikki meille siis kertoo.... ... Vain PYHÄLLÄ HENGELLÄ täytetty kykenee Rakastamaan Jumalallisella Agape-rakkauden tavalla ! Ja näin Pietarikin Pyhän Hengen eli Totuuden Kristuksen Hengen avustuksella lopultakin ajan saatossa oppi "Kaitsemaan lampaita" oikealla tavalla !

Vrt Joh 16:13-14 "Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille."

 ________


Ja  tähän väliin vahän  mietittävää Vrt. : Joh 13:35 "Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen RAKKAUS"  (="AGAPE"). !  https://biblehub.com/lexicon/john/13-35.htm  

_______________________________________________


Tähän artikkeliini vielä jatkoksi lisään selvennökseksi, että Uuden Testamentin Kreikka tuntee 4 eri merkitystä sanalle RAKKAUS !
- Agape = " Jumalallinen Rakkaus ", "Jumalan ehdotonta rakkautta ihmisiä ja ihmiskuntaa kohtaan."
- Storg = " Vanhempien rakkautta suhteessa lapsiinsa "
- Philos = " Kaveruus", "Ystävyys", " Yhteishenki ", " Team-rakkaus",
"Henkilökohtainen uskottu"
- Eros = "Miehen ja Naisen välinen rakkaus", " Sukupuolirakkaus".
(Luonteeltaan omistavaa, mustasukkaista, tätä rakkautta ei voi jakaa muille.)
Ja näistä suurinhan on tietenkin on Jumalallinen Agape- rakkaus, joka "uudestisyntyneessä" uskovassa vaikuttaa Pyhän Hengen kautta !


 Vrt 1 Kor 6:19-20 Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?
Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne."

Gal 3:13-14 "Kristus on lunastanut meidät LAIN KIROUKSESTA, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"-
että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme LUVATUN HENGEN."

Joh 13:34-35 "Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte ("agape") toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut ("agape") - että tekin niin rakastatte ("agape") toisianne."
   Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus." ("agape")


JA TÄHÄN   PIENTÄ POHDITTAVAA ONKO JUMALAN VALTAKUNTA "SISÄLLÄNNE" VAI "KESKELLÄNNE" ?!


 1938 käännös Luuk 17:20-21 "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on SISÄLLISESTI TEISSÄ."
( Uudempi "liberaali käännös" (1992) sanookin  " Teidän keskellänne" )

 https://biblehub.com/lexicon/luke/17-21.htm  
   https://biblehub.com/greek/1787.htm

 Alkukielen kreikassa on kuitenkin adverbi "entos" = within, inside, the inside. = sisällä ! :O


 Joh. 3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."


Vrt: " Jumalan valtakunta on SISÄLLISESTI TEISSÄ."
Lainaus: R.Santala/Juuret 2 (s.141,142)
" Vanhan Testamentin hebreassa ei ole lainkaan erillistä "omatunto"-sanaa...
Nykyhebrea on sen sijaan luonut "kätkeä"-käsitteestä
sen vastineen, "matspun"...Kuulemme sisimpämme kätkössä Jumalan äänen...
Samasta juuresta on johdettu sana "matspen" eli "kompassi"..."
IHMISEN SISÄLLÄ ASUU IHMISEN KOMPASSI !


 Vrt. Vanha Testamentti Job 27:6 " Minä pidän kiinni vanhurskaudestani, en hellitä; yhdestäkään elämäni päivästä omatuntoni ("le·va·vi") ei minua soimaa."
(inner man, mind, will, heart = sisäinen ihminen, mieli, tahto, sydän )
Vrt. Uusi Testamentti Paavali Ap 23:1 " Niin Paavali loi katseensa neuvostoon ja sanoi: Miehet, veljet, minä olen kaikessa hyvällä OMALLATUNNOLLA vaeltanut Jumalan edessä tähän päivään asti.
Ap 24: 16 Sentähden minä myös ahkeroitsen, että minulla aina olisi loukkaamaton OMATUNTO Jumalan ja ihmisten edessä.
1 Tim 3:8 Niin myös seurakuntapalvelijain tulee olla arvokkaita, ei kaksikielisiä, ei paljon viinin nauttijoita, ei häpeällisen voiton pyytäjiä,
3:9 vaan sellaisia, jotka PITÄVÄT USKON SALAISUUDEN PUHTAASSA OMASSATUNNOSSA."

( Kreik "suneidésis" = conscience = omatunto )

___________________________

Eli Summa Summarum lopuksi vielä kerran yhteen summaten "Ti oun eroumen pros tauta" (Room 8:31)" What then will we say to these things"...

Niin... kuten tästä edellä olevasta huomaamme siis vain Pyhästä Hengestä "Uudestisyntynyt"  kykenee rakastamaan  "Agape"- eli Jumalallisella Rakkaudella ihmisen sisällä vaikuttavan Pyhän Hengen kautta...eli näin Jumalan Valtakunta on ikäänkuin "ei nähtävällä tavalla" "Sisällisesti teissä" !


 Pietari ei alussa tätä ennen Pyhän Hengen vuodatusta kyennyt ymmärtämään ja tämän juuri osoittaa nämä Jeesuksen kysymykset kolmasti; Rakastatko sinä eli "Agape", "Agape" ja sitten lopulta Jeesus kysyykin "Philos"...
Ja kuten huomasimme jokaisella kerrallahan Pietari vastaa sen hetkisen inhimillisen ymmärryksensä mukaisesti, että
Rakastan eli "Philos", "Philos", ja "Philos",

1 Joh 4:18  "Pelkoa ei rakkaudessa (agapē) ole, vaan täydellinen rakkaus (agapē) karkoittaa pelon, sillä pelossa (agapē) on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa."

https://biblehub.com/lexicon/1_john/4-18.htm


God bless you all  T. Jamppe (*J*) ♥

Psalmi 138:3 "Sinä päivänä, jona minä huusin, sinä vastasit minulle; sinä rohkaisit minua: minun sieluni sai voiman."  :)

Lisää

Taivas ja Taivaat !

.

Ps 8:3 Kun minä katselen sinun taivastasi, sinun sormiesi tekoa, kuuta ja tähtiä, jotka sinä olet luonut,
8:4 niin mikä on ihminen, että sinä häntä muistat, tai ihmislapsi, että pidät hänestä huolen?


5 Moos 29:29 "Se, mikä on SALASSA, se on Herran, meidän Jumalamme; mutta mikä on ilmoitettu, se on meitä ja meidän lapsiamme varten ikuisesti,"
Ja.... 2 Piet 1:20 "Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä"
Raamattu ei aina anna kaikkeen vastausta eikä myöskään Tiede, eli Jumalan Experttiä meistä ihmisistä ei tule koskaan !
JOTAIN ON AINA "SALASSA" JA JÄÄ SALAAN...
Se pitää aina muistaa suhteessamme kaiken Luojaan !
eli... "Isä meidän, joka olet TAIVAISSA ! (monikko "ouranois") Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;
(Matt 6:9-10)


Vrt. 2 Piet 3:10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat (Huom. Yksikkömuoto "ouranoi =Taivas") katoavat pauhinalla, ja alkuaineet ("stoicheion" =a heavenly body, an element) kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat....... jonka voimasta taivaat (Huom. taas Yksikkömuoto "ouranoi =Taivas")hehkuen hajoavat ja alkuaineet ("stoicheia") kuumuudesta sulavat!
3:13 Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.
ELI ILMAKEHÄMME "TAIVAS" HAJOAA MUTTA EI NS."TAIVASTEN TAIVAAT" !
http://biblehub.com/text/2_peter/3-10.htm
 
http://biblehub.com/text/2_peter/3-12.htm
 
 1 Kun 8:27 " Mutta asuuko todella Jumala maan päällä? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!
2. Aik. 2:6 Kuka kykenisi rakentamaan hänelle huoneen? Taivaisiin ja taivasten taivaisiin hän ei mahdu. Mikä siis olen minä rakentamaan hänelle temppeliä muuta varten kuin uhratakseni hänen edessänsä?
Job 11:7 Sinäkö käsittäisit Jumalan tutkimattomuuden tahi pääsisit Kaikkivaltiaan täydellisyydestä perille?
Jer. 23:24 Saattaako joku niin piiloon piiloutua, etten minä häntä näe? sanoo Herra. Enkö minä täytä taivasta ja maata? sanoo Herra.
Ap. t. 17:24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,


Tieteessä ei sinänsä ole mitään vikaa ja Jumala kaiken Luojana on ja pysyy sen yläpuolella vaikka sen varjolla yrittäisimmekin todistella mitä hyvänsä !
MUTTA SE PITÄÄ AINA MUISTAA, ETTÄ TIEDE JA JUMALA EI OLE TOISILLEEN RISTIRIITAISIA KÄSITTEITÄ ! :O



Vrt Matt 6:9 " οὐρανοῖς· " = ouranois = Taivaat !

http://biblehub.com/text/matthew/6-9.htm

ja

2 Piet 3:10 " οὐρανοὶ " = ouranoi = Taivas !

http://biblehub.com/text/2_peter/3-10.htm

http://biblehub.com/greek/3772.htm
"ouranós - heaven (singular), and nearly as often used in the plural ("heavens"). "The singular and plural have distinct overtones and therefore should be distinguished in translation (though unfortunately they rarely are)" (G. Archer)."


Sinänsä mielenkiintoista että yleisistä englanninkielisistä raamatuista vain GOD'S WORD® Translation kääntää tässä Pietarin kohdassa TAIVAAN yksikkömuotoon !

"The day of the Lord will come like a thief. On that day HEAVEN will pass away with a roaring sound. Everything that makes up the universe will burn and be destroyed. The earth and everything that people have done on it will be exposed."

http://biblehub.com/lexicon/2_peter/3-10.htm



Vrt. Paavali kertoo itsestään:
2 Kor 12:1 Minun täytyy kerskata; se tosin ei ole hyödyllistä, mutta minä siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin.
12:2 Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin KOLMANTEEN TAIVAASEEN-oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.
12:3 Ja minä tiedän, että tämä mies-oliko hän ruumiissaan vai POISSA RUUMIISTA, en tiedä, Jumala sen tietää-
12:4 temmattiin PARATIISIIN ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua.
12:5 Tästä miehestä minä kerskaan, mutta itsestäni en kerskaa, paitsi heikkoudestani.
TÄSSÄ MEILLE ESIINTYY VIELÄ TÄLLAINEN "NÄKYMÄTÖN" EI KONKREETTINEN "HENGELLINEN TAIVAS" / "TUONELA" (vrt. Luuk 23:43) !
Tämä tapahtuma on usein yleisesti liitetty kohtaan
2 Kor 11:25 jossa Paavali kertoo " kerran minua kivitettiin "
JA HUOM !
Ap. t. 14:19 "Mutta sinne tuli Antiokiasta ja Ikonionista juutalaisia, ja he suostuttivat kansan puolellensa ja kivittivät Paavalia ja raastoivat hänet kaupungin ulkopuolelle, luullen hänet kuolleeksi."
ELI... Paavali "luultiin jo kuolleeksi" ja kaiketi silloin Paavali koki jonkinlaisen "ruumiistaan irtoamiskokemuksen " !

*

Huomatkaamme vielä tämä mielenkiintoinen kohta "on taivaassa" !

Jeesus puhuu: Joh 3:12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?

3:13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka ON TAIVAASSA." !!!

https://biblehub.com/lexicon/john/3-13.htm

https://biblehub.com/text/john/3-13.htm

...Tässä "lihassaan" oleva Jeesus kertoo itsestään ja sanoo preesensissä olevansa jo tässä lihallisessa muodossaankin "Taivaassa/Taivaissa"...

Mitä ihmettä Jeesus tällä tarkoittaa ?

Olisiko tässä myöhemmin kirjoitettu virhe Jeesuksen suuhun vai että Jeesus todella tarkoitti näin olevan ?

Vai onko tämä syvällisempää... "Minä ja Isä olemme yhtä"...

Murtaako Jeesus ajattelun eli kaikki ajattelumme rajat, elämän ja kuoleman. näkyvän ja näkymättömän (Hebr 12:1 Sentähden, kun meillä on näin suuri PILVI todistajia ympärillämme.")

Eikö meidän pitäisikään ajatella taivaita/taivasta/tuonelaa miksikään paikalliseksi tilaksi...vaan yhteydeksi joka alkaa tulla "näkyväiseksi" ruumiillisen kuoleman jälkeen... Vrt 2 Kor 4:18 "meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä;"

Vrt Joh 5:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ  , eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan ON SIIRTYNYT KUOLEMASTA ELÄMÄÄN."

Huom. tässä ja nyt !

Asummeko me sittenkin vain nyt "iankaikkisuuden verhon" tällä puolen näkemättä ympärillämme olevaa "pilveä" (vrt. Hebr 12 luku)

"Me, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä" ?

 

Lisää