Blogi

" Messiaan ateria " !

 

Johdanto: Ap 20:7 "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka."

Kreikaksi " en de tee miaa toon sabbatoon" eli " ensimmäisenä sapatista laskien"...

_______________________________________

Tällä edellä mainitsemallani raamatun kohdalla on usein ymmärretty tarkoittavan sunnuntaita... mutta alkukristityt nähtävästi  viettivät tuolloin Herran Pyhää ehtoollista ja kokousta iltamyöhällä Lauantai-iltana, sapatin jälkeen,  jatkaen kokousta myöhään yöhön seuraavalle päivälle eli Sunnuntaille !

Tätä Juutalaiseen perinteeseen kuuluvaa sapatin päättävää ateriaa kutsutaan myös nimellä " melavee malkaa" joka kutsutaan nimillä " Daavidin ateria" ja " Messiaan ateria" !

Myös 1 Kor 16:2 kehotusta.. " Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen ".. on tulkittu tukemaan ns. Herran päivän hyvin varhaista muodostumista lepopäiväksi alkukristittyjen keskuudessa... Juutalainenhan ei kuitenkaan saanut käsitellä rahaa sapattina ja siksi se tehtiin kristittyjen "sunnuntaina"...Näitä kotona kerättyjä uhreja ei voi samastaa "kolehteihin"...

Eli on hyvin mahdollista että tämä Trooaan aamuyöhön jatkunut Herran ehtoollinen olisi juuri tarkoittanut tätä sapatin viimeistä ateriaa " melavee malkaan" Messiaan kunniaksi ja sitten siitä jatkuvaa kokousta aamuyöhön saakka !

Ja on hyvin mahdollista että jo tuolloin kristityt alkoivat eriytyä Juutalaisista tavoista niin, että alkoivat viettämään "lepopäivää" eli "Herran päivää" sunnuntaina !

Tästä antaa viitteitä myös Piispa Ignatiuksen kirjoittama kirje Magnesialaisille

n. 110 jkr.:

Lainaus: " He (eli juutalaiskristityt) lakkasivat pitämästä sapattia ja pyhittivät Herran päivän, jona niin heidän kuin meidän elämämme alkoi paistaa" ylösnousemuksen valosta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ignatios

Myös toinenkin lähde Justinos Marttyyri kirjoittaa n. 140jkr, että kristityt kokoontuivat jumalanpalveluksiinsa sunnuntaisin...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Justinos_Marttyyri

Eli mitä tästä kaikesta pitää ajatella...

Noh sitä , että sunnuntain muuttuminen pois juutalaisuudesta tapahtui kristittyjen keskuudessa ja paljon aikaisemmin kuin   Vuonna 321 jKr. jolloin  Konstantinus teki auringonpäivästä eli sunnuntaista yleisen virallisen  lepopäivän.

Ja  Laodikean kirkolliskokoushan  antoi tällaisen käskyn sitten vasta myöhemmin vuonna 364jkr : "Kristittyjen ei tule olla juutalaisten mukaisia eivätkä he saa levätä sapattina, vaan heidän pitää tehdä töitä sinä päivänä ja kunnioittaa Herran päivää (sunnuntai); ja jos he voivat, niin levätköön kristittyinä. Mutta jos heidät havaitaan seuraavan juutalaisuutta, heidät tulee sulkea pois Kristuksesta."

Eli Sunnuntain vieton eli Herran päivän yhdistäminen "auringonpäivän" palvomiseen on aivan turhaa "salaliittoteoriaa" eikä se perustu täysin historialliseen tutkimukseen...

Valtion ja Kirkon byrokraattinen yhdistyminen ja maallistuminen on sitten taas jo aivan toinen tarina !



Vrt. vielä pieni lisäys: Myös raamatun ulkopuolinen todistaja Plinius nuorempi kirjeessään  Keisari Trajanukselle  todistaa sen puolesta, että alkuseurakunta Bityniassa piti Jumalanpalvelusta sunnuntaina eli "Herran päivänä" (Vrt. Ilm 1:10)


Lainausta: " heil­lä oli ol­lut ta­pa­na ko­koon­tua mää­rät­ty­nä päi­vä­nä en­nen au­rin­gon­nou­sua ja kes­ke­nään vuo­ro­tel­len lau­laa Kris­tuk­sel­le niin kuin ju­ma­lal­le". 
https://kerimaenlukio.onedu.fi/uskonto/zine/10/article-642

Vrt. https://otakoppi.webnode.fi/news/ulkopuolinen-todistaja-plinius-nuorempi/

 

Lisää

Kristityn hengellisestä vapaudesta

Hengen ohjauksen johdosta:

" Elä nyt niin kuin haluat ja tee mitä itse

tykkäät tehdä, Iloitse...

Älä syytä itseäsi, Minä tunnen sinut

paremmin kuin sinä itse..."

___________________________

Synnin voima on laki ja missä ei ole lakia, siellä ei myöskään ole syntiä...

Himo olisi ollut minulle tuntematon asia, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".

Saatuaan lain käskystä aiheen synti herätti minussa kaikenlaisia himoja, Illman lakia synti on kuollut...

Syyttäjän eli Saatanan voima perustuu siis Lakiin, et saa, et voi, se on väärin, noin et saa tehdä, miksi teit noin, taas

olit väärässä, et sinä osaa, et sinä ikinä opi, menetä toivosi, luovuta jo, elä niin kuin "muutkin".. Jne...

Saatana siis yrittää masentaa meitä ja saada pois tolaltaan, mutta juuri tätä Syyttäjää varten Jeesus antoi meille avun ja lupasi:

"En minä jätä teitä orvoiksi, sillä kun Puolustaja, Pyhä Henki, tulee, on hän opettava ja neuvova teitä kaikessa mitä minä olen teille puhunut ja hän on teissä oleva."

... Siis meissä "uudestisyntyneissä" uskovissa asuu Pyhä Henki aina, tuntui sitten miltä tahansa ja niin usein tuntuukin...

" Minä kirjoitan lakini heidän sydämiinsä"...

Mutta mitä onkaan tämä laki mikä määrää mitä saamme tehdä ja mitä ei ? Vai saammeko tehdä syntiä noin vain ?

Tämä on yllättävän yksinkertaista:

" Lain kaikki käskyt on pidetty, kun tätä yhtä noudatetaan:

Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi..." (Gal 5:14)

Siis kaikki tekeminen, joka ei loukkaa lähimmäisen ja toisten huomioon ottamista vastaan on oikein ja sallittua;

mutta myöskään tekemisesi eivät saa loukata tai halventaa sinua itseäsi vastaan, joka olet Pyhän Hengen temppeli...

Rakasta siis myös itseäsi ja pidä huolta itsestäsi, vaikka huomaatkin siinä jatkuvasti vain lisää kelvottomuutta; se nimittäin johtuu siitä,

että Henki on alkanut valaisemaan rakennustaan, ja se on joskus sangen tuskallista, mutta toisaalta se on myös ihana havainto, sillä tähän sinä

et pysty itse itsessäsi, omilla toimillasi ! ...Pidä siis temppeliäsi arvossa... :)

Kerrataanpa: Laki = " Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi ", " Tee kaikille niin kuin haluaisit heidän tekevän sinulle."

Tässä siis ainoa tekemisiäsi rajoittava tekijä, mutta me uskovathan pyrimme tähän jo vapaasta tahdostamme, siis sekään ei Kristuksen rakkauden tähden enää ole meille oikeastaan mikään laki, vaan kunniatehtävä...

Koska Jumala ensin on rakastanut meitä antaen kaikki syntimme anteeksi ilman tekoja uskon kautta Jeesukseen Kristukseen ja näin ollen me siis pyrimme elämään Hengen emmekä lihan mukaista elämää...

" Te, jotka olitte synnin orjia, olette nyt tulleet koko sydämestänne kuuliaisiksi opetukselle; olette päässeet

vapaiksi synnin orjuudesta." (Room 6:17)

...jatkuu...

Eli "tee kaikki mitä mielessäsi on, sillä Herra on kanssasi", mutta älä yritä teoillasi miellyttää Jumalaa, vaan elä uskossa eteenpäin; Herra itse Pyhän Henkensä kautta kulkee edelläsi ja on edeltä valmistava ne teot, jotka hän itse on katsonut Jumalalle otollisiksi hyviksi teoiksi, sillä Pyhä Henki, sinun itsesi antaman valtuuden nojalla, on sinussa tekevä ne teot...

Näin Jumala siis itse toimii uudestisyntyneiden kautta ja näin siis Jeesuskin nimitti "jumaliksi" niitä joille Henki tuli...(vrt Joh10:35/Ps82:6)

Mutta mikä tässä kaikessa on helpottavaa, on se, että sinun ei näissä asioissa itse tarvitse huolta kantaa, eikä Syyttäjäkään voi tässä asiassa oikein yhtään mitään muuta kuin yrittää tehdä kiusaa niin että emme antaisi Hengen avoimesti toimia meissä, siis saada meitä pois USKOSTA kaikenlaiseen ylimääräiseen toimivanhurskauteen, olkaamme varuillamme...

Siis Pyhä Henki vaikuttaa sinussa itsestään ilman omia tekoja ja yrityksiä ja voimia, elä sinä vain...ja anna Hengen viedä... :)

"Älkää murehtiko mistään"...ILOITSE !

" Se vesi, jonka minä olen teille antava, on tuleva teissä sen veden lähteeksi, joka pulppuaa iankaikkiseen elämään."

Saat siis jopa uhmata Syyttäjää, joka sinua usein ahdistaa ja syyttää virheistä, joita sinä teet joka päivä syntisen luontosi tähden...

1Joh 2:26-27 Tämän olen kirjoittanut teille niistä, jotka tahtovat johtaa teitä harhaan.Teissä kyllä pysyy se voitelu, jonka olette Pyhältä saaneet, ettekä te tarvitse kenenkään opetusta. Hänen Henkensä opettaa teitä kaikessa ja on tosi, hänessä ei ole petosta. Niin kuin hän on teitä opettanut, niin pysykää hänessä...

3:19-21 Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme,jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken."

Rakkaat ystävät, jos sydämemme ei meitä syytä, me voimme rohkeasti lähestyä Jumalaa...ELI NÄIN

" Kaikki on minulle luvallista, mutta kaikki ei ole hyödyksi... Kaikki on minulle luvallista, mutta en saa antaa minkään hallita itseäni...

Kaikki on minulle luvallista, mutta ei rakentavaa... Kenenkään ei pidä etsiä omaa etuaan vaan toisten parasta."

"Jumala on ostanut meidät täydestä hinnasta, älkäämme ruvetko ihmisten ORJIKSI... Miksi antaisimme toisten ihmisten omantunnon määrätä vapauttamme ? "

ÄLÄ SIIS ANNA MUIDEN IHMISTEN ÄLÄKÄ SYYTTÄJÄN HALLITA ITSEÄSI JA HAITATA VAPAUTTASI, vaan " syöttepä tai juotte tai teettepä mitä tahansa, tehkää se kaikki Jumalan kunniaksi."

"Jumalan on maa, Jumalan on kaikki."

Syyttäjä siis on kieltämättä hyvin älykäs, älykkäämpi kuin me ja emme me omasta voimasta häntä kykenisikään sitä voittamaan, mutta Puolustaja Pyhä Henki on auttava meitä ressukoita tässä, meidän ei tarvitse kuin USKOA !

Vanha sanonta urheilun alalta sanoo: "Tunne vastustajasi, niin voitat vastustajasi"...

Jeesus valmentajamme, neuvoo tässä:

" Juuri sitä varten Jeesus tuli maailmaan, että hän tekisi tyhjäksi Paholaisen teot."

Meidän vastustajamme on siis kreik "Diapolos" = " Erilleen heittäjä", "hajottaja" myös hebr "Satan" = Syyttäjä siis Sielun vihollinen, vapauden riistäjä..jne..yök !

Mutta on yksi tärkeä asia, mikä meidän tulee muistaa; Maailma on tällä hetkellä syntiinlankeemuksen johdosta sekä Saatanan että Jumalan Hengen temmellyskenttänä ja näin ollen sota on siis henkivalloilla maassa ja näin ollen tasapuolisuuden vuoksi on nyt näin:

1Piet5:8-9 "Pitäkää mielenne valppaana ja valvokaa. Teidän vastustajanne Saatana kulkee ympäriinsä kuin ärjyvä leijona ja etsii, kenet voisi niellä.

Vastustakaa häntä, uskossa lujina! Tiedättehän, että veljenne kaikkialla maailmassa joutuvat kokemaan samat kärsimykset."

...jatkuu...

Olkaamme siis valppaina tässä, valvoen tarkkaavaisesti, vastustaen häntä USKOSSA lujana ollenkaan pelkäämättä Jeesuksen nimessä, ja

vakuuttahan sana:

" Minä kirjoitan teille, te olette voittaneet pahan."

" Jumalan sana (Kristus) pysyy teissä ja te olette voittaneet pahan."

" Se joka on teissä on suurempi kuin se joka on maailmassa."

ELI SIIS

" Taipukaa siis Jumalan alaisuuteen, mutta vastustakaa Paholaista, niin se lakkaa ahdistamasta teitä."

Maailma on nyt siis "Saatanan valtakuntaa" ja me olemme kuin muukalaiset vieraalla maalla, "ekklesia"="Maailmasta ulos kutsutut, siis meidät

on kutsuttu voittamaan lisää sieluja Jumalalle Saatanan orjuudesta... Ja näin on siis aivan ymmärrettävää, että Paholainen "syyttävä erilleen heittäjä" vihaa meitä eikä sallisi meidän olla maailmassa ja näin ollen kaikin mahdollisin keinoin se yrittää lamauttaa meitä ettemme toimisi, olkaamme siis älykkäitä tässä...

Siis mitä lähempänä sinun työsi on Jumalaa, sitä lähempänä Syyttäjä vaanii lähelläsi ja kyttää paikkaa tuikata nuolensa mutta tehkäämme niin kuin taistelijaveljemme Paavali neuvoo:

Ef6:11-17 Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.

Sen tähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä.

Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska,

ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille.

Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet,

ja ottakaa vastaan pelastuksen kypärä ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana."

OLKAAMME SIIS ROHKEITA: " Kaikki mikä on lähtöisin Jumalasta, voittaa maailman..."

Oppikaamme kärsimään myös vaivaa niin kuin jalot Kristuksen sotamiehet ja olkaamme aina toivossa iloisia, ahdistuksessa kärsivällisiä,

rukouksessa kestäviä...

Sillä onhan Mestari itse sanonut: " Maailmassa te olette ahtaalla, mutta olkaa turvalliselle mielellä, minä olen voittanut maailman." !

Ja niin kuin Ap 14:22 sanoo," "Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan".

Mutta mikä on lohdullista... HENGEN VAPAUTTA, joka on meissä, ei voi kahlita...

ILOITKAAMME siis aina HENGESSÄ ja tehkäämme rohkeasti sitä mitä itse haluamme ja mihin Jumala antaa voimia !

Ottakaamme vastaan se mikä meille sallitaan ja kasvakaamme Kristuksen tuntemisessa...

1Piet4:12-13 "Rakkaani, älkää oudoksuko sitä hellettä, jossa olette ja joka on teille koetukseksi, ikään kuin teille tapahtuisi jotakin outoa,

vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita."...

5:10 "Mutta kaiken armon Jumala, joka on kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa Kristuksessa, vähän aikaa kärsittyänne, hän on teidät valmistava, teitä tukeva, vahvistava ja lujittava."

Mutta mitäpä vielä todellisena VAPAANA KRISTITTYNÄ elämiseen tulee, niin sanoohan siitä jo Paavalikin, että "murheellisena mutta aina iloisina", siis meillä on aina murhetta, mutta aina myös aihetta iloon...lihassamme on aina syntiä, mutta hengessä saamme olla vapaita, meillä on aina murhe maailman tähden, mutta JO PELASTETTUNA aina aihetta ILOON ! :)

Ajatelkaamme siis vielä tätä mitä sana sanoo:

Room8:22-24 Me tiedämme, että koko luomakunta yhä huokaa ja vaikeroi synnytystuskissa.

Eikä vain luomakunta, vaan myös me, jotka olemme ensi lahjana saaneet omaksemme Hengen, huokailemme odottaessamme Jumalan lapseksi pääsemistä, ruumiimme lunastamista vapaaksi.

Meidät on pelastettu, se on varma toivomme. Mutta toivo, jonka jo näkee täyttyneen, ei enää ole toivo. Kukapa toivoo sellaista, minkä jo näkee!"

Katsokaa mikä kunnia meille on suotu, sillä Jeesus itse sanoo:

" Minä sanon teitä ystävikseni..." (Joh15:15)

" Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät...ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää...Jos minun sanaani on kuultu, kuullaan myös teidän sanaanne..."

Pysykäämme siis rohkeina ihmisten edessä:

Joh15:18-19 Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.

Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sen tähden maailma teitä vihaa."

2Tim3:12" Mutta vainon kohteeksi joutuvat kaikki ne, jotka haluavat elää hurskaasti Kristuksen Jeesuksen omina."

Matt5:11 "Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa."

USKOKAAMME siis kaikki mitä taivaallinen Isämme on Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta meille luvannut !

....ROHKEUTTA KAIKILLE ...

T: Jamppe ♥

Lisää

Liberaali 1992 käännös kömmähtää jatkuvasti !

1938 käännös Psalmi 150:6 Kaikki, joissa HENKI ("neshamah") ON, ylistäkää Herraa! Halleluja!

.

1992 käännös sitä vastoin 150:6 Kaikki te, joissa on ELÄMÄN HENKÄYS ("neshamah"), ylistäkää Herraa! Halleluja!

.

Kieliopin kannalta sanonta " Elämän henki " = `nishmat chajjim", ei tule sanasta "neshima" eli "Hengitys tai Henkäys", vaan sanasta "neshama" eli esim. Even Shoshanin (In 1978, Even-Shoshan was awarded the Israel Prize, for language.)laajan hebreaa-hebreaksi sanakirjan mukaan käsitteestä, jonka ensimmäiset merkitykset ovat "nefesh" eli "sielu" ja "ruuach ha-chajjim " eli "elämän henki"

Missään nimessä ei saisi käännöstä sekoittaa käsitteeseen "henkäys","hengitys" = "neshima" !

( https://en.wikipedia.org/wiki/Avraham_Even-Shoshan  )

.

https://biblehub.com/strongs/hebrew/5397.htm

Ps 118:14 Herra on minun väkeni ja voimani. Hän pelasti minut.118:15 Kuulkaa, miten voitonhuuto kajahtaa, riemu raikuu pelastettujen majoilta: Herran käsi on voimallinen118:16 Herran käsi on meidän yllämme. Herran käsi on voimallinen!118:17 Minä en kuole, vaan elän ja kerron Herran teoista.

Vrt. 1 Tess 5:23 Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän HENKENNE ja SIELUNNE ja RUUMIINNE nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

Joh 6:63 "HENKI ("pneuma") on se, joka eläväksi tekee; EI LIHA ("sarx") mitään hyödytä"

1 Kor 6:19 "Vai ettekö tiedä, että teidän RUUMIINNE ("soma") on Pyhän Hengen temppeli, joka HENKI ("pneuma") TEISSÄ ON ja jonka te olette saaneet Jumalalta"


Huomaa:  נשימה  = "Neshima" = Hengitys, Hengittäminen

https://translate.google.fi/#iw/fi/%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%94

 

Vertaa 1 Moos 2:7    נִשְׁמַ֣ת  = "Neshamah" = Soul, Psyche, Spirit; Life, Mind

https://translate.google.fi/#iw/en/%D7%A0%D6%B4%D7%A9%D6%B0%D7%81%D7%9E%D6%B7%D6%A3%D7%AA

Huomatkaa vain yhden heittopilkun ero alkukielessä !

https://biblehub.com/text/genesis/2-7.htm

Neshima = Hengitys, Hengittäminen....   נשימה

Neshama = Henki, Sielu  ....     נִשְׁמַ֣ת

 


Huomaa vielä keskusteluni Suomi24 palstalla /Adventismi tässä linkki: https://keskustelu.suomi24.fi/t/14127648/liberaali-1992-kaannos-kommahtaa-jatkuvasti-!  !!!!


https://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/


vrt. https://keskustelu.suomi24.fi/t/12822903/vuoden-1992-raamatun-kaannos-huijaa-monin-kohdin-!#comment-79890036

________________

Lisäykseksi tämä:

Uuden 1992 käännöksestä hyvin näkyy tämä Aimo T Nikolaisen

(https://fi.wikipedia.org/wiki/Aimo_T._Nikolainen  ) ja kumppanien "liberaaliteologinen" ajattelu... :O

1938 käännöksessä esiintyi Sielu-sana Raamatussa 332x mutta nyt tässä 1992 käännöksessä vain 65 jakeessa... :O

Otanpa esimerkiksi nyt tämän sanan nephesh = (neh'-fesh)= soul = Sielu !

ja tästä Jeremian kirjan kohdasta !

Biblia

Jer 13:17 Mutta jollette näitä kuule, niin on kuitenkin minun SIELUNI ( nephesh ) salaisesti itkevä senkaltaista ylpeyttä; minun silmäni on katkerasti ja yltäkyllin vuodattava kyyneleitä, että Herran lauma vangiksi tulee.

1938 Käännös:

Jer 13:17 Mutta ellette kuule tätä, niin minun SIELUNI (nephesh) salassa itkee sellaista ylpeyttä, itkee katkerasti, ja minun silmäni vuotavat kyyneleitä, kun Herran lauma viedään vankeuteen.

Mutta sitten tilanne muuttuu  :O

1992 Käännös

Jer 13:17 13:17 Jos ette ota vastaan tätä varoitusta, MINÄ  (nephesh) itken teidän ylpeyttänne. Salassa minä itken ja valitan, kyyneleeni valuvat virtanaan, kun Herran kansa viedään vankeuteen

Nyt "Sielu" sana 1992 käännöksessä muuttuukin "nephesh"  "Minäksi" ja Sielu katoaa !  :O

Ja syy tähän vääristelyyn on ainoastaan opillinen eikä perustukaan Raamatun alkukieleen !

Vrt : "But if you will not listen to it, My SOUL will sob in secret for such pride; And my eyes will bitterly weep And flow down with tears, Because the flock of the LORD has been taken captive.

https://biblehub.com/lexicon/jeremiah/13-17.htm

https://biblehub.com/hebrew/5315.htm

( https://keskustelu.suomi24.fi/t/12822903/vuoden-1992-raamatun-kaannos-huijaa-monin-kohdin-! )

Lisää