Blogi

Luomiskertomuksesta ja ns. "nuoren maan kreationismista" vähän...

 

 

Vrt. 1 Moos 2:13 "Toisen joen nimi on Gihon. Se kiertää koko Nubian maan."

https://biblehub.com/lexicon/genesis/2-13.htm

 

Tämä Raamatun kohta ei kyllä puolusta ns. Nuoren maan kreationismia, koska tässä kerrotaan yhden Eedenin joen haaran Gihonin ( " halkeaa esiin" ) virranneen Nubian  ( Etiopian ) maassa eli tarkoittaen nykyistä Niilin virtaa joka saa nykyisin alkunsa Etiopiasta. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Nuoren_Maan_kreationismi

 

Vrt. 1 Moos 3:23 "Niin Herra Jumala ajoi hänet pois Eedenin paratiisista viljelemään maata, josta hän oli otettu. 3:24 Ja hän karkoitti ihmisen"

 

Eli siis...nythän on tutkittu niin että Afrikka ja Arabian niemimaa kuuluivat ennen yhteen ja Punaista merta ei ollut näiden mannerten välissä vaan mannerlaattojen siirtymä aiheutti suuren hautavajoaman ja näin syntyi Punainen meri  ja erotti nämä joet Eufratin ja Tigrisin   jotka sijaitsevat nyt nykyisien Irakin/Syyrian alueella !

https://fi.wikipedia.org/wiki/Iso_hautavajoama

https://www.mbarron.net/Nile/bestmap.jpg

 

Ei siis ole mikään ihme, että juuri täältä  Etiopian suuresta hautavajoamasta on löydetty ensimmäiset "homo sapiensit"  :O

 

Vrt. vielä jatkoa...

(92) 1 Moos 2:14 "Kolmannen joen nimi on Tigris, ja se virtaa Assurin editse. Ja neljäs joki on Eufrat."

https://biblehub.com/lexicon/genesis/2-14.htm

 

Tässä siis vielä tämä Raamatun seuraavakin jae jatkaa edellistä ajatustani eli että Eeden syntyi ennen Punaisen meren syntymistä, koska alkukieli hebrea puhuu tässä Mesopotamian joen olleen idässä  ("qidmah" = itään) !  Eli kun taas Niili virtaa Etiopian puolelle Nubian maassa lännessä... eli Eeden siis sijaitsi raamatullisesti jossain tässä välillä...

 

King James 2000 Bible

"And the name of the third river is Tigris: that is it which goes toward the east of Assyria. And the fourth river is Euphrates."

 

Vrt.  https://biblehub.com/lexicon/genesis/2-14.htm

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mesopotamia

 

Niin selvennökseksi sanon tähän vielä että nämä ovat vain osittain minun "omia pähkäilyjäni" joissa yritän sovittaa Raamatun alkukieltä rationaaliseksi kokonaisuudeksi... ja näiden 2 Moos 2:13,14 jakeiden nojalla ei voi tulla oikein päätökseen mikä tukisi ns. "nuoren maan kreationismia"...

 

Mutta Raamattu ei tue myöskään evoluutio-teoriaa, koska Raamattu toistaa 9 kertaa kuinka Jumala loi eläimet "Lajiensa mukaan" ja jopa samassa järjestyksessä kuin kehitysopin kannattajat asiaa selittävät...  :O

 

Myös alkukielessä on yksi mielenkiintoinen kohta eli 1 Moos 1:2 joka sanoo "Maa oli autio ja tyhjä" , kieliopillisesti tämän lauseen voi kääntää oikein kahdella tavalla eli " Maa oli autio ja tyhjä" tai " Maa tuli autioksi ja tyhjäksi" ja eräät vaihtoehtoiset Englantilaiset käännökset tekevätkin niin...

" hā-yə-ṯāh "=  oli / tuli autioksi !

Vrt. esim: Young's Literal Translation

"the earth hath existed waste and void, and darkness is on the face of the deep, and the Spirit of God fluttering on the face of the waters,"
 

 

Tieteellinen tutkimus väittää että asteroidit tai komeetat ovat saattaneet tappaa elämän maapallolta jo jopa ainakin  kahdesti...

Science- lehden artikkelin mukaan  dinosaurusten kuoleman 65 milj. vuotta sitten aiheuttaneen asteroidin tai komeetan kokoinen kappale iski maahan myös 250milj. vuotta sitten.... Artikkelin mukaan komeetta oli 6.5-13 km leveä ja tuhonneen silloisesta elämästä 90% muun muassa kaikki 15000 trilobiittilajia menehtyi...

 

Eli Mitä tämä merkitsee meille...

Raamattu on ensisijaisesti kertomus IHMISKUNNAN PELASTUSHISTORIASTA !

 

Kaikkea meille ei kuitenkaan paljasteta tässä elämässä !

Ja pitää aina muistaa tämä... 5 Moos 29:29 "  Se, mikä on salassa, se on Herran, meidän Jumalamme; mutta mikä on ilmoitettu, se on meitä ja meidän lapsiamme varten ikuisesti, että me pitäisimme kaikki tämän lain sanat."

 

Vrt artikkeli: Suomen kuvalehti https://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/varhainen-maa-ei-ollutkaan-helvetillinen-paikka-elama-syntyi-jo-41-miljardia-vuotta-sitten/?shared=296741-9406acf2-500

 

Vrt https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tutkijat-tama-dinosaurus-kuoli-tasmalleen-sina-paivana-kun-asteroidi-jysahti-niskaan-66-040-000-v-sitten-5-miljardin-ydinpommin-voimalla/aa755c0e-5966-4e3b-8306-24a0a0b6eed0?fbclid=IwAR2tXuz4AP-ip20qQSQNsRKBuE--LdGgVTq6uqBERBrNsffM12p09Ej_O1o

LÖYTÖ: Täältä tuli dinosaurukset tappanut asteroidi

 

 

 

Lisää

Otakoppi: Päästämisestä ja Sitomisesta / R.Santala

 

Johdantona kohdat:

Joh 20:23 " JOIDEN SYNNIT TE ANTEEKSI ANNATTE, NIILLE NE OVAT ANTEEKSI ANNETUT; JOIDEN SYNNIT TE PIDÄTÄTTE, NIILLE NE OVAT PIDÄTETYT."

http://biblehub.com/lexicon/john/20-23.htm

(Joh 20:23 ) "an tinōn kratēte kekratēntai" = " if any you might retain , they are retained"

"krateó", tarkoittaa "pidättää"

http://biblehub.com/greek/2902.htm

 ____________________________


Matt. 16:19   Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."

Matt.  18:18  Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa

http://biblehub.com/lexicon/matthew/16-19.htm

deó: to tie, bind = sitoa

http://biblehub.com/greek/1210.htm

________________________________


Aluksi Risto Santalan kirjasta / Jesaja 53 (vuodelta 1975)

.

" Jeesus sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksiannetut ja joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." Evankeliumi johtaa kuulijat aina tilanteeseen, jossa kuulija saa mahdollisuuden omistaa uskossa anteeksiantamuksen ja vapautuksen.

Mutta nyt joku kysyy: Mitä tarkoittaa puhe sitomisesta? Voimmeko me sulkea toiselta taivaan ovet? Olemme kuulleet täällä, että juutalaiset sanovat Messiaan istuvan sairasten ja pitaalisten tykönä ja "yhden hän sitoo ja toisen hän päästää". Päästäminen merkitsee synninpäästön sanaa. Mutta mitä merkitsee "sitominen" hengellisessä elämässä? Sitomisella tarkoitetaan sitä, että henkilö, joka on kuullut evankeliumin, on sidottu kuulemaansa sanaan: nyt hänellä on vastuu, hän ei voi kieltää Jumalan rakkauden etsintäkuulutusta. Hesekielin kirjassa sanotaan parikin kertaa, että profeetan piti puhua kansalle, "kuulkoot tai olkoot kuulematta". Mitä hyötyä hänen toiminnastaan sitten oli?

Kansa asetettiin vastuuseen teoistaan.

Kun kuulemme syntien anteeksiantamuksen sanan, emme saa kääntää sille selkäämme. Jumala kuuluttaa meille tahtonsa. Jesajan kirjan alussa luemme: "Kuulkaa taivaat, ota korviisi maa, sillä Herra puhuu!" Samoin huudahtaa Jesajan aikalainen Miika: "Kuulkaa kaikki kansat, ota korviisi maa. Ja olkoon Herra todistaja teitä vastaan!" Jokainen evankeliuminjulistustilaisuus merkitsee tavallaan oikeudenkäyntiä, jossa ihminen joutuu tutkimaan itseään. Jesajan kirjan alussa tämä näkyy kirkkaasti: "Niin, tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi . . ." Jos tuomitsemme itsemme Jumalan kasvojen edessä, saamme kuulla heti hänen armahduspäätöksensä.

Ihmissydän on kuitenkin hyvin hidas kuulemaan Jumalan puhetta. Meitä suostutellaan ja kypsytellään monesti vähitellen. Ja eräänä päivänä koemme: nyt on etsikon aika, nyt puhutellaan nimeltä minua. Ja jos vastaamme: "Tässä olen. Puhu Herra, palvelijasi kuulee", silloin sana ilmestyy meille. Siinä on sellainen voima, joka räjäyttää luontaisen vastustelumme. Koko elämä saa käänteen. Meistä on tullut armoa tarvitsevia. "

_______________________________

Vielä toinen lainaus vuoden kristilliseksi kirjaksi 1998 valitusta kirjasta

Suudelma hunnun läpi / Risto Santala ! (vuodelta 1997)

(Sivut 20-21)

" Vuoden 1972 UT:n käännöstä ( Vrt. http://www.piplia.fi/raamattu/raamattu-suomessa/kaannostyo-suomessa/  ) silloinen prof. Aimo.T.Nikolainen luonnehti lähinnä "uhkayritykseksi", jota kirkko ei voi ajatella omana Raamattunaan. Kieliasiantuntija prof. Heikki Koskenniemi piti sitä " mukailevana selosteena", jonkinlaisena referaattina tai parafraasina. Ei tuo käännös kylläkään mikään huono ollut; se vain heijasti liberaaleja teologisia painotuksia.

Matteus 16:19:n ja 18:18:n sanat "sitomisesta ja päästämisestä", joka olisi pätevä myös iäisyydessä, muotoiltiin:

" Minkä te kiellätte maan päällä, on kiellettyä taivaassa, ja minkä te sallitte maan päällä on sallittua taivaassa."

Tiililä viittaa tässä yhteydessä lestadiolaisen Uuras Saarnivaaran kysymykseen, jossa tämä sovittaa uutta käännöstä Vähän katekismuksen sanontoihin: " Nyt pitäisi ottaa rippi-isältä syntien salliminen niin kuin itse Jumalalta: " Toisaalta tavallinen lukija tietää, että kirkon palveluksessa on pappeja, jotka eivät kiellä mitään ja sallivat kaiken.

Vakavasti ottaen tässä UT:n sanonnassa on taustalla kaksi hebrean käsitettä "le`esoor" ja "lehattiir" eli "kieltää ja vapauttaa".

Kieltäminen merkitsee myös "sitomista" ja vapauttaminen "irti päästämistä".

Israelissa kerrotaan naisesta, joka kysyi, onko koiran ottaminen linja-autoon "asuur oo muttaar" eli "kielletty vai sallittu". Siihen vastaa kuljettaja arvoituksellisesti: "Asuur muttaar, muttaar asuur" eli "sidottuna sallittu, vapaana kielletty! "

Ei meitä ole valtuutettu sulkemaan taivasta keneltäkään: me vain sidomme sanankuulijan vastuuseen siitä, että hänelle on tarjottu Jumalan armo. Ja täällä ajassa julistettu anteeksiantamus pätee myös taivaassa."

________________________

Vrt. keskustelu: http://keskustelu.suomi24.fi/t/13750342/oliko-opetuslapsilla-valta-pidattaa-jonkun-synnit

____________________________________

ELI SUMMA SUMMARUM JA MITÄ TÄMÄ MERKITSEE MEILLE...

"Pyhällä papistolla" (Vrt. 1 Piet 2:9) on oikeus julistaa Jeesuksen nimessä synnit anteeksi mutta sen sanan kuulija on vastuussa ITSE siitä miten sen asian käsittelee ja USKOO !

.

Jos sanan kuulija ei kuitenkaan luovu väärästä synnin tiestään, mistä haluaisi vapautua, niin hän on silloin itse omassatunnossaan vastuussa siitä... mutta Jeesuksen nimessä hän saa kuitenkin uskoa, että synnit annetaan anteeksi ja tässä "Pyhä papisto" toimii ikään kuin Jumalan välimiehenä ja tähän on Jeesus kaikille opetuslapsilleen oikeuden ja valtuudet antanut !

.

Tätä on tavallaan rippi/ripittäytyminen!

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rippi

.

Tätä "sitomista"  on kuitenkin kautta aikojen käytetty myös väärin ja ON SULJETTU TAIVASTEN VALTAKUNTAA JOTA MEILLÄ  EI KENENKÄÄN KOHDALLA OLE OIKEUTTA NÄIN TEHDÄ !


https://keskustelu.suomi24.fi/t/13755041/otakoppi-paastamisesta-ja-sitomisesta--r.santala#comment-80394293

Lisää

Daavid ei ole noussut ylös taivaaseen !

Johdanto:

Ap 2:34 Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni,

2:35 kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.'

________________

Ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin vaan hänen RUUMIINSA on pilaantunut ja mädännyt ja hävinnyt mutta hänen SIELUNSA elää TUONELASSA ! (vrt Luuk 16:19-31)

Tässä Psalmissa 16 taas Daavid profetiassaan ennustaa ennalta Jeesuksen kohtalon ja siitä Pietari kertoo Ap.teot. 2 luvussa !

Psalmi 16:10 Sillä sinä et hylkää minun SIELUANI TUONELAAN ("sheol") etkä anna hurskaasi nähdä KUOLEMAA.("šā-ḥaṯ")."

Ps 16:10 käyttää tässä juuri sekä "sheol" että "shahat" sanaa jotka joissakin kohdin molemmat käännetään suomenkielisissä raamatuissa usein erheellisesti "TUONELAKSI" !

"Shahat" merkitsee myös kuolemaa ja hävitystä."

šā-ḥaṯ = corruption = "pilaantuminen, mätäneminen"

Vrt. https://biblehub.com/lexicon/psalms/16-10.htm

UT:n jakeet Ap 2:27,31 ja 13:36 puhuu "katoavaisuudesta" käyttäen kreikan alkusanaa

"diaphthora" = "destruction","corruption" eli "tuho, hävitys"; "pilaantuminen, mätäneminen"

VERTAA:

2:27 sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta. (Vrt.Ps 16:10)

2:31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen RUUMIINSA näkevä katoavaisuutta.

13:36 Sillä kun DAAVID oli aikanansa Jumalan tahtoa palvellut, nukkui hän ja tuli otetuksi isiensä tykö ja NÄKI

KATOAVAISUUDEN" ( "tuhon,hävityksen"; "pilaantumisen, mätänemisen")

ELI Jeesuksen RUUMIS ei ollut tuhoutuva vaan nouseva ylös 3 pvä mutta Daavidin RUUMIS oli tuhoutuva ja katoava niin kuin meidän kaikkien ruumiille tapahtuu mutta ihmisen "elävä sielu" eli "minuus" jatkaa matkaansa ja eroaa ruumiista ja menee Tuonelaan ! :)))

Jeesus oli ryövärin kanssa ristin kuolemansa jälkeen TUONELASSA "paratiisissa", "Aabrahamin helmassa", "kolmannessa taivaassa"eli henkimaailmallisessa kuolleitten sielujen "välitilassa" ja siitä 1 Piet 3:18-20 ja 4:6 meille kertoo !

Ja sen jälkeen palasi KUOLLEESEEN RUUMIISEENSA takaisin ja nousi ruumiineen päivineen ylös !

Eli niin kuin Ps 16:10 ja Ap 2:31 kertoo;

Kristuksen SIELUA ei jätetty Tuonelaan ("sheol") eikä hänen RUUMIINSA saanut kohdata, pilaantumista ja hävitystä = ("šā-ḥaṯ") , vaan Kristus meni edellämme Jumalan oikealle puolelle Taivaaseen !

Vrt. 2 Tim 2:16 Mutta pysy erilläsi epäpyhistä ja tyhjistä puheista, sillä niiden puhujat menevät yhä pitemmälle jumalattomuudessa,
2:17 ja heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin syöpä. Niitä ovat Hymeneus ja Filetus,
2:18 jotka ovat totuudesta eksyneet, kun sanovat, että ylösnousemus jo on tapahtunut, ja he turmelevat useiden uskon

Ps. Tästä Tuonelan asiasta voi tutkia lisää Blogistani !

https://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/

 _________________________________

Tämä aiheeni "Daavid ei ole noussut ylös taivaaseen" herätti paljon kiivasta mutta suht asiallista keskustelua suomi24 Helluntalaisuus keskusteluissa ja yltikin 500 vastaukseen ja näin keskustelu sulkeutui sen täyttymisen vuoksi...

https://keskustelu.suomi24.fi/t/13139562

Sen sijaan Suomi24 Adventismi sivuilla asiallista keskustelua ei niinkään syntynyt...

https://keskustelu.suomi24.fi/t/13139568

T: (*J*)

Lisää