Blogi

Synnin palkka kuolema !

"SYNNIN PALKKA ON KUOLEMA...

... MUTTA Jumalan armolahja on IANKAIKKINEN ELÄMÄ Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.... (Room 6:23)

..."  Ja Jumala on ELÄVÄKSI TEHNYT teidät, jotka OLITTE KUOLLEET rikoksiinne ja synteihinne"... (Ef 2:1)


Noh... mutta mitä  KUOLEMA sitten tarkoittaa ?!?!

Tarkoittaako se kaiken päättymistä vai jonkin uuden alkamista ?

Ortodoksit aina pääsiäisenä laulaa sillä vähän kuin " kaanaan kielellä " ;)

" Kristus nousi kuolleista ja kuolemallaan kuoleman voitti " !

Vrt. Hebr  2:14 Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on: perkeleen,2:15 ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia.

Raamattu puhuu kuolemasta ainakin kolmessa merkityksessä: Ruumiillinen kuolema, hengellinen kuolema ja iankaikkinen kuolema.

Ruumiillinen kuolema tarkoittaa sitä, mitä tavallisessa kielenkäytössä kuolemalla tarkoitetaan. Elintoiminnat loppuvat, hengitys lakkaa, sydän pysähtyy. Lääkäri toteaa ihmisen kuolleeksi ja näin  ihmisen sielu on eronnut hänen ruumiistaan.

Hengellinen kuolema tarkoittaa synnistä johtuvaa eroa Jumalasta. Perisynnin alaisena syntyvä ihminen on hengellisesti kuollut.

Iankaikkinen kuolema tarkoittaa ikuista eroa Jumalasta

Sana "Kuolema" siis tarkoittaa aina sitä, että siinä "joku eroaa jostakin" !

Ne sanat joilla kreikan kielessä ilmaistaan kuolemaa  eivät siis merkitse suinkaan olemassaolon lakkaamista.

  Toiset, siis taas opettavat (Esim. Adventistit/Jehovan todistajat), että raamatussa on yksioikoisesti vain kaksi kuolemaa ja että sielu/ruumis  on ihminen kokonaisuudessansa eli yksi maatuva kokonaisuus...  Ja heidän mukaansa ensimmäinen kuolema kohtaa siis yksinkertaisesti vain meidän maallista ruumistamme eli lakkaamme hengittämästä  ja  vasta myöhemmin tulee sitten ns."toinen kuolema" joka tarkoittaisi sitten heidän mukaansa täydellistä ruumiin hävittämistä toiseen kertaan... (Annihilationismi)

 

.... MUTTA kun luemme tarkasti raamattua, niin sieltä löytyy oikeastaan kolmekin eri tapaa kuolla ! Ja kolmekin kreikan kielen alkusanaa ja koskaan ne ei tarkoita minkään päättymistä, vaan että aina kuolemassa " JOKU EROAA JOSTAKIN ".

Vrt. Eli Raamatun kreikka käyttää   kolmeakin eri kuolemaa tarkoittavaa sanaa:

1) "Apothnéskó" = kuolla pois jostakin, erota, erottaminen (esim. Room 7:10)

Koostuu sanoista "apo" = poissa jostakin ja thnéskó = kuolla eli "kuolla pois jostakin" !599 /apothnḗskō ("die off, from") occurs 111 times in the NT. It stresses the significance of the separation = Se korostaa merkitystä erottaminen

separation = erottaminen, irrottaminen, erottelu, lajittelu, ero, erossaolo, irtaantuminen, jako

https://biblehub.com/greek/599.htm   

 

2) " Thanatos" = asiayhteydestään riippuen fyysinen tai Hengellinen kuolema (esim. Room 7:10 ja 6:23, Ilm 20:14)

https://biblehub.com/greek/2288.htm  

3) "Nekros" = Ruumiillinen kuolema, eloton kuollut ruumis  ! (esim. 1 Piet 4:5,6)

https://biblehub.com/greek/3498.htm

 

JA SIIS MITÄ NÄISSÄ KOLMESSA "KUOLEMASSA" SITTEN TAPAHTUU ?!

1) Ensimmäisen kerran ihmiskunta kohtasi ns. "kuoleman" eli "eron" kun saatana vietteli ihmisen syömään hyvän ja pahantiedon puusta ja sanoi: 1 Moos 3:4  Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole; 3:5  vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".

Eli mitä tapahtui, kuoliko ihminen fyysisesti ei vaan ihmisestä tuli "hengellisesti kuollut" ja ihminen karkotettiin pois paratiisista Jumalayhteydestään "eroon" kauas "elämän puusta"  sitä varten ettei "synti eli paha" perisi Jumalan Valtakuntaa!

  Esim. tällainen oli myös tuhlaajapoika Luuk 15:24,  " Tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt."15:32  Mutta pitihän nyt riemuita ja iloita, sillä tämä sinun veljesi oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.'"

Tai Vrt. Luuk 9:60  "Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Anna kuolleitten haudata kuolleensa, mutta mene sinä ja julista Jumalan valtakuntaa". eli " anna Jumalasta erossa olevien haudata fyysisesti kuolleensa" !

2) Toisena ihminen kohtaa siis fyysisen kuoleman ja tuolloin hänen sielunsa eroaa hänen ruumiistaan ("maallisesta majastaan") ja menee Tuonelaan  "välitilaan"   ...

(Luuk 16:19-31 / Luuk 23:43 / 1 Piet 3:18-19 4:6 / Job 19:25,26 / 2Kor 12:3-4)

ja tämä kohtaa kaikkia ihmisiä !

3) Ja kolmantena tapaamme raamatusta vielä yhden tavan kuolla ja se kulkee sitten sillä  nimellä kuin " toinen kuolema, tulinen järvi " (Joh.Ilm 20:14)

Ja tämä ei ole enää mikään Tuonela, vaan tämä on IANKAIKKINEN ERO Jumalan rakkaudesta ja  hänen pitkämielisyydestään. !!!


ELI HUOMATKAAMME, KUOLEMASSA EI KOSKAAN MIKÄÄN PÄÄTY EIKÄ LOPU VAAN SIINÄ JOKU EROAA JOSTAKIN !


Siis Vrt. "Ja Jumala on ELÄVÄKSI TEHNYT teidät, jotka OLITTE KUOLLEET rikoksiinne ja synteihinne" (Ef 2:1)


https://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/


( https://keskustelu.suomi24.fi/t/14110594/otakoppi-synnin-palkka-kuolema-! ;

https://keskustelu.suomi24.fi/t/14158738/mita-tarkoittaa-sielu-#comment-83546446 )

Lisää

Elävä vesi ja aamutähti sydänpäivään saakka !

Matt 13:49 Näin on käyvä maailman lopussa; enkelit lähtevät ja erottavat pahat vanhurskaista13:50 ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.


Matt 22:9. Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.'

10. Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita.

11. Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.

12. Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.

13. Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.

14. Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."


Ilm 20:12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.20:13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.20:14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.20:15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.

Ilm 21:6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan JANOAVALLE elämän veden lähteestä LAHJAKSI.21:7 Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.21:8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."

Ilm 22:11 Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen.

22:16 Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."

22:17 Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.


Vrt Joh 4:5. Niin hän tuli Sykar nimiseen Samarian kaupunkiin, joka on lähellä sitä maa-aluetta, minkä Jaakob oli antanut pojalleen Joosefille.

6. Ja siellä oli Jaakobin lähde. Kun nyt Jeesus oli matkasta väsynyt, istui hän lähteen reunalle. Ja oli noin kuudes hetki.

7. Niin tuli eräs Samarian nainen ammentamaan vettä. Jeesus sanoi hänelle: "Anna minulle juoda".

8. Sillä hänen opetuslapsensa olivat lähteneet kaupunkiin ruokaa ostamaan.

9. Niin Samarian nainen sanoi hänelle: "Kuinka sinä, joka olet juutalainen, pyydät juotavaa minulta, samarialaiselta naiselta?" Sillä juutalaiset eivät seurustele samarialaisten kanssa.

10. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos sinä tietäisit Jumalan LAHJAN, ja kuka se on, joka sinulle sanoo: 'Anna minulle juoda', niin sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä."

11. Nainen sanoi hänelle: "Herra, eipä sinulla ole ammennusastiaa, ja kaivo on syvä; mistä sinulla sitten on se ELÄVÄ VESI ?

12. Et kai sinä ole suurempi kuin meidän isämme Jaakob, joka antoi meille tämän kaivon ja joi siitä, hän itse sekä hänen poikansa ja karjansa?"

13. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,

14. mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, TULEE HÄNESSÄ SEN VEDEN LÄHTEEKSI, joka KUMPUAA IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN".

_____________________________


Ilm 22:16 Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas KOINTÄHTI !

________________________________________________

Vrt. https://otakoppi.webnode.fi/news/kunnes-kointahti-koittaa-sydamessamme-/


2 Kor 4:16 Sentähden me emme lannistu; vaan vaikka ulkonainen ihmisemme menehtyykin, niin sisällinen kuitenkin päivä päivältä uudistuu.

4:17 Sillä tämä hetkisen kestävä ja kevyt ahdistuksemme tuottaa meille iankaikkisen ja määrättömän kirkkauden, ylenpalttisesti,

4:18 meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia.

 
        
 

Lisää

Onko Saarnaajan kirja ns."apokryfi" ?

 

Vrt. Lainaus Kari Kuula:  "Saarnaajan kirjan masentunut ja elämänuskon luovuttanut perussävy vaikeutti sen hyväksymistä pyhien kirjojen kaanonin. Lopulta kirja hyväksyttiin, kun ajateltiin, että itse viisas kuningas Salomo on sen laatinut. Kuninkaan ajateltiin kirjoittaneen teoksen väsyneenä vanhuksena, kun elämänvoima oli jo hiipumassa. Tästä teoksen masentunut ilmapiiri.

Saarnaajan kirja on poikkeuksellisen filosofinen teos Vanhan testamentin kirjojen joukossa. Teoksessa on myös perinteisen sananlaskuperinteen vaikutusta. Elämän tarkoitusta ja mielekkyyttä pohdiskelevien jaksojen lomassa ja etenkin kirjan loppupuolella on sananlaskujen kaltaisia viisausmietelmiä."

https://www.karikuula.com/105

Vrt. Raamattu VT: 1 Kun 11:4 Ja kun Salomo vanheni, taivuttivat hänen vaimonsa hänen sydämensä seuraamaan muita jumalia, niin ettei hän antautunut ehyin sydämin Herralle, Jumalallensa, niinkuin hänen isänsä Daavidin sydän oli ollut.

11:5 Niin Salomo lähti seuraamaan Astartea, siidonilaisten jumalatarta, ja Milkomia, ammonilais-iljetystä.

11:6 Ja Salomo teki sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, eikä uskollisesti seurannut Herraa niinkuin hänen isänsä Daavid.

11:7 Silloin Salomo rakensi Kemokselle, mooabilais-iljetykselle, uhrikukkulan sille vuorelle, joka on itään päin Jerusalemista, ja samoin Moolokille, ammonilais-iljetykselle.

11:8 Näin hän teki kaikkien muukalaisten vaimojen mieliksi, jotka suitsuttivat ja uhrasivat jumalilleen.

11:9 Niin Herra vihastui Salomoon, koska hänen sydämensä oli kääntynyt pois Herrasta, Israelin Jumalasta, joka kahdesti oli ilmestynyt hänelle

11:10 ja nimenomaan kieltänyt häntä seuraamasta muita jumalia, ja koska hän ei ollut noudattanut Herran kieltoa.

Vrt. https://fi.wikipedia.org/wiki/Apokryfiset_kirjat

ja vielä https://fi.wikipedia.org/wiki/Saarnaajan_kirja

ja https://fi.wikipedia.org/wiki/Tanak


Ainakaan kristillisen ajattelun ja Uuden Testamentin kannalta Saarnaajan kirja ei korota Kristusta eikä Jeesus siteeraa sitä mitenkään... :O

Vrt: " Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan,

vaikka, joku nousisi kuolleista." ( Luuk 16:31)

" Jos te uskoisitte Moosesta, uskoisitte myös minua, sillä juuri minusta

hän on kirjoittanut." ( Joh 5:46)

" Ja hän selitti heille Mooseksesta ja kaikista profeetoista alkaen,

mitä hänestä on kaikissa kirjoituksissa sanottu." (Luuk 24:27)

Ja sitten kun ajattelemme, että sen on kirjoittanut jo vanha Jumalastaan ehyellä sydämellä vieraantunut ihminen (1Kun 11:4-10), niin... miten sen ajatuksiin pitäisi suhtautua... ??? Malliesimerkkinä luopumuksestako?... tai ei täysin "Jumalallisena ilmoituksena ja Hengellä innoitettuna" ?

Vai minä ?

Eli juuri Jeesuksen itsensä sanojenkin mukaan Saarnaajan kirja ei kuulu niin kutsuttuihin Kristusta ylistäviin ja hänestä kertoviin raamatun teksteihin !

Vrt:  Luuk 24:44 Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu MOOSEKSEN LAISSA ja PROFEETOISSA ja PSALMEISSA". 24:45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.


Oliko Saarnaajan sanat sittenkin vain väsyneen masentuneen monenlaista elämää kokeneen vanhan ihmisen  inhimillistä filosofista pohdiskelua ja pähkäilyjä ilman sen suurempaa hengellistä merkitystä tai Jumalallista Hengellä innoitettua informaatiota ?

Vrt. Saar 12:10 "Saarnaaja koki löytää kelvollisia sanoja, oikeassa mielessä kirjoitettuja, totuuden sanoja."

1992 käännös  12:10 "Hän pohdiskeli sattuvia sanontoja ja kirjoitti vilpittömiä totuuden sanoja."


 ( Vrt. Keskustelusta Suomi24  https://keskustelu.suomi24.fi/t/14100059/otakoppi-onko-saarnaajan-kirja-quotapogryfiquot- )

 

 

 

Lisää