Miten vietät Juutalaista sapattia vai vietätkö ?

Juutalaisilla oli Jeesuksen aikana rabbien säädöksiä, joissa oli luettelo 39 työstä mitä ei saa sapattina tehdä. Niihin kuului mm. hierominen, ratsastus, uinti, tanssi, kahden vaon tai kahden ompeleen tekeminen ja jopa kihlautuminen, joka merkitsi rahan käyttöä tai lahjan käsittelyä. Jokaista tällaista sapattikäskyä vastasivat ns. ala- askareet. Niitä oli kutakin kohden joko 6 tai 39 eli näin sapattisäädöksiä saattoi kertyä 39x39 eli n. 1521 säädöstä.

Jeesus Joh 9 luvussa loukkasi näistä säädöksistä lukuisia kun paransi sokean hieromalla tahnaa sokean silmiin.

Näistä säädöksistä varoittaa meille myös ent. fariseus Paavali:
Kol 2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
2:17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
Gal 4:10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
4:11 Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.


Vrt. https://otakoppi.webnode.fi/news/paavalin-uskonto/

Kuinka siis vietät juutalaista sapattia vai vietätkö sitä mitenkään? Tai jos vietät niin koetko olevasi paremmin pelastettu tai vanhurskautettu kuin se joka ei sitä vietä erityisemmin ?
Nykyjuutalaisuudessa on virallisesti 613 käskyä ja kieltoa. Ilmeisemmin juutalaisuuden kehittyminen lakiuskonnoksi tapahtui jo hyvin varhain, n. 700 ekr kirjoitti Jesaja, että uskonnosta oli tullut "levon" sanoman sijaan vaatimus "käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle" (Jes 28:10-13)
Juutalaisuudessa puhutaankin ns. "lain aitauksesta" ja tämän "aitauksen" juuri Jeesus tuli rikkomaan; Matt 15:9 "mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat IHMISKÄSKYJÄ"

Mutta niinkuin Paavali opetti 10 käskyä, synnin todeksi näyttämiseksi, ne ovat edelleen voimassa:
1 Kor 7:19 Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan JUMALAN käskyjen pitäminen."

Gal 4:4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
4:5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"

Eli siis mitä lyhkäisyydessään tämä juutalaisen tooran (laki/opetus) tulkinta ja tästä seurannut ns. "lain aitaus" oikein pitää sisällään:

Sisäkkäisinä kehinä kuvaten se menee jotensakin näin:
Sisimmässä kehässä ovat kymmenen käskyä;
seuraavassa kehässä 613 lakisäädöstä eli "tarjag"; 
seuraavan kehän muodostavat niiden apukäskyt eli ns."lain aitaus "sejag"(esim. sapatista oli monenmoisia apukäskyjä mitä saa tai ei saa) ;
tämän lisäksi "lailla" ymmärretään tarkoittavan Mooseksen kirjojen opetuksia ja Talmudia ja oppineiden niistä antamaa tulkintaa.

Näihin "ihmisten perinnäissääntöihin"ja sen vääristymiin siis Jeesus vaelluksessaan maan päällä halusi puuttua kovalla kädellä.

Esim. Matt 15:2 "Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat vanhinten perinnäissääntöä? Sillä he eivät pese käsiään ruvetessaan aterialle."
15:3 Mutta hän vastasi ja sanoi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?


HUOM: 5 Moos 5:22 Nämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, suurella äänellä, EIKÄ SIIHEN ENEMPÄÄ LISÄNNYT !
Mutta Room 14:5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.14:6 Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.
eli  Tiit 1:13 Tämä todistus on tosi; sentähden nuhtele heitä ankarasti, että tulisivat uskossa terveiksi

1:14 eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin.

 


Ps. Vielä vähän tähän yhteyteen jo alkukristittyjenkin viettämästä Lepopäivästä/"Herran päivästä" sunnuntaisin:
Ap 20:7 "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka."

Kreikaksi " en de tee miaa toon sabbatoon" eli " ensimmäisenä sapatista laskien"...

Tällä edellä mainitsemallani raamatun kohdalla on usein ymmärretty tarkoittavan sunnuntaita... mutta alkukristityt nähtävästi viettivät tuolloin Herran Pyhää ehtoollista ja kokousta iltamyöhällä Lauantai-iltana, sapatin jälkeen, jatkaen kokousta myöhään yöhön seuraavalle päivälle eli Sunnuntaille !

Tätä Juutalaiseen perinteeseen kuuluvaa sapatin päättävää ateriaa kutsutaan myös nimellä " melavee malkaa" joka kutsutaan nimillä " Daavidin ateria" ja " Messiaan ateria" !

Myös 1 Kor 16:2 kehotusta.. " Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen ".. on tulkittu tukemaan ns. Herran päivän hyvin varhaista muodostumista lepopäiväksi alkukristittyjen keskuudessa... Juutalainenhan ei kuitenkaan saanut käsitellä rahaa sapattina ja siksi se tehtiin kristittyjen "sunnuntaina"...Näitä kotona kerättyjä uhreja ei voi samastaa "kolehteihin"...

Eli on hyvin mahdollista että tämä Trooaan aamuyöhön jatkunut Herran ehtoollinen olisi juuri tarkoittanut tätä sapatin viimeisen ateriaa " melavee malkaan" Messiaan kunniaksi ja sitten siitä jatkuvaa kokousta aamuyöhön saakka !

Ja on hyvin mahdollista että jo tuolloin kristityt alkoivat eriytyä Juutalaisista tavoista niin, että alkoivat viettämään "lepopäivää" eli "Herran päivää" sunnuntaina !

Tästä antaa viitteitä myös Piispa Ignatiuksen kirjoittama kirje Magnesialaisille

n. 110 jkr.:

Lainaus: " He (eli juutalaiskristityt) lakkasivat pitämästä sapattia ja pyhittivät Herran päivän, jona niin heidän kuin meidän elämämme alkoi paistaa" ylösnousemuksen valosta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ignatios

Myös toinenkin lähde Justinos Marttyyri kirjoittaa n. 140jkr, että kristityt kokoontuivat jumalanpalveluksiinsa sunnuntaisin...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Justinos_Marttyyri

Eli mitä tästä kaikesta pitää ajatella...

Noh sitä , että sunnuntain muuttuminen pois juutalaisuudesta tapahtui kristittyjen keskuudessa ja paljon aikaisemmin kuin Vuonna 321 jKr. jolloin Konstantinus teki auringonpäivästä eli sunnuntaista yleisen virallisen lepopäivän.

Ja Laodikean kirkolliskokoushan antoi tällaisen käskyn sitten vasta myöhemmin vuonna 364jkr : "Kristittyjen ei tule olla juutalaisten mukaisia eivätkä he saa levätä sapattina, vaan heidän pitää tehdä töitä sinä päivänä ja kunnioittaa Herran päivää (sunnuntai); ja jos he voivat, niin levätköön kristittyinä. Mutta jos heidät havaitaan seuraavan juutalaisuutta, heidät tulee sulkea pois Kristuksesta."

Eli Sunnuntain vieton eli Herran päivän yhdistäminen "auringonpäivän" palvomiseen on aivan turhaa "salaliittoteoriaa" eikä se perustu täysin historialliseen tutkimukseen...

Myös Plinius nuorempi kirjeessään Trajanukselle todistaa sen puolesta, että alkuseurakunta Bityniassa piti Jumalanpalvelusta eli "Herran päivää" (Vrt. Ilm 1:10)

Lainausta: " heil­lä oli ol­lut ta­pa­na ko­koon­tua mää­rät­ty­nä päi­vä­nä en­nen au­rin­gon­nou­sua ja kes­ke­nään vuo­ro­tel­len lau­laa Kris­tuk­sel­le niin kuin ju­ma­lal­le". 
https://kerimaenlukio.onedu.fi/uskonto/zine/10/article-642

Vrt. https://otakoppi.webnode.fi/news/ulkopuolinen-todistaja-plinius-nuorempi/