Jeesus Ego eimi

 

NÄISSÄ JAKEISSA JUURI JEESUS OSOITTAA RAAMATUSSA JUMALALLISEN ALKUPERÄNSÄ !

 

 Joh 8:18 Minä olen ("ego eimi") se, joka todistan itsestäni, ja minusta todistaa myös Isä, joka on minut lähettänyt."

https://biblehub.com/text/john/8-18.htm

8:19 Niin he sanoivat hänelle: "Missä sinun isäsi on?" Jeesus vastasi: "Te ette tunne minua ettekä minun Isääni; jos te tuntisitte minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni".

 

Joh 8:57 Niin juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole vielä viidenkymmenen vuoden vanha, ja olet nähnyt Aabrahamin!"
8:58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut" ("ego eimi" = "I am" ) 8:59  Silloin he poimivat kiviä heittääksensä häntä niillä; mutta Jeesus lymysi ja lähti pyhäköstä.

"ego eimi" = I am, exist. = "Minä olen, olemassa"

https://biblehub.com/text/john/8-58.htm

 

Vrt vielä : Mark 14:61 Mutta hän oli vaiti eikä vastannut mitään. Taas ylimmäinen pappi kysyi häneltä ja sanoi hänelle: "Oletko sinä Kristus, sen Ylistetyn Poika?"

14:62 Jeesus sanoi: "Olen; (ego eimi") ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä".

https://biblehub.com/text/mark/14-62.htm

14:63 Niin ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa ja sanoi: "Mitä me enää todistajia tarvitsemme?

14:64 Te kuulitte hänen pilkkaamisensa. Mitä arvelette?" Niin he kaikki tuomitsivat hänet vikapääksi kuolemaan

 

 https://biblehub.com/lexicon/mark/14-64.htm

Kreikka käyttää Markuksen 14:64 kohdassa sanontaa " blasphēmias" joka vastaa Hebrean lakitermiä " gidduf" eli jumalanpilkka eikä vain herjaaminen. Sen rangaistuksena on kuolema !

 

TÄSSÄKIN JEESUS JULISTAUTUU JUMALALLISEKSI JUMALAN POJAKSI !

 

Eli näissä esimerkkini jakeissa muun muassa juuri Jeesus paljastaa Jumalallisen alkuperänsä ja kertomalla olleensa olemassa jo ennen kuin teidän isänne Aabraham !

Samoin myös tässä seuraavassa Matteuksen kohdassa Jeesus osoittaa Jumalallisen alkuperänsä ja sen tähden juuri Jeesus ristiinnaulittiin kun Juutalaisen papiston mielestä hän silloin syyllistyi ns. "Jumalan pilkkaan" tekemällä itsensä Korkeimman vertaiseksi ja sen johdosta oli heidän käsityksensä mukaan oikeus tuomita kuolemaan !

Vrt. Matt 26:63 Mutta Jeesus oli vaiti. Niin ylimmäinen pappi sanoi hänelle: "Minä vannotan sinua elävän Jumalan kautta, että sanot meille, oletko sinä Kristus, Jumalan Poika".
26:64 Jeesus sanoi hänelle: "Sinäpä sen sanoit. Mutta minä sanon teille: tästedes te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä."
26:65 Silloin ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa ja sanoi: "Hän on pilkannut Jumalaa. Mitä me enää todistajia tarvitsemme? Katso, nyt kuulitte hänen pilkkaamisensa.
26:66 Miten teistä on?" He vastasivat sanoen: "Hän on vikapää kuolemaan".

Eli tässä Joh 8:58 kohdassa Jeesus juuri käyttää itsestään Jumalan lausumatonta nimeä mitä ei Juutalaisuudessa saanut sanoa ääneen eli "Minä Olen" (Ego Eimi") ja tämän nojalla ihminen saatiin tuomita Jumalan pilkasta kuolemaan !

Gal :13 Kristus on lunastanut meidät vapaiksi lain kirouksesta tulemalla itse kirotuksi meidän sijastamme, niin kuin on kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka on ripustettu paaluun."

5 Moos 21:22 "Jos joku rikoksesta kuolemaan tuomittu surmataan ja hänen ruumiinsa ripustetaan paaluun,
21:23 ruumista ei saa jättää siihen yöksi, vaan se on haudattava vielä samana päivänä, sillä puuhun ripustettu on Jumalan kiroama. Älkää saastuttako maata, jonka Herra, teidän Jumalanne, antaa teille omaksi.

 

Joh 3:12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
3:13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa."

Vrt Sananlaskut 8:22
" Herra omisti minut" ei siis "Loi" minut!
"ka·na·ni" = possess, to get = "Omisti ", saada !
Herra LOI minut on siis väärä käännös eikä siis Jeesus ole LUOTU OLENTO niin kuin esim.Enkelit !

https://biblehub.com/lexicon/proverbs/8-22.htm

JATKUU...

Vrt San 8:22 Herra "omisti" minut töittensä esikoiseksi
8:23 Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista.
8:24 Ennenkuin syvyyksiä oli, SYNNYIN minä
8:27 Kun hän TAIVAAT VALMISTI, olin minä siinä
8:30 silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin, ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin;
8:31 LEIKITSIN HÄNEN MAANPIIRINSÄ PÄÄLLÄ, ja ihastukseni olivat ihmislapset.

HUOMAA SIIS: EI KUKAAN OLE NOUSSUT YLÖS TAIVAASEEN, PAITSI HÄN !

Vrt vielä San 30:4 "Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on sitonut vedet vaipan sisään? Kuka on kohdalleen asettanut maan ääret kaikki? Mikä on hänen nimensä ja mikä HÄNEN POIKANSA NIMI , jos sen tiedät?"

Tai sitten tästä:

Vrt Joh 1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja SANA OLI JUMALA  

1:2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.

1:3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on

1:14 Ja SANA TULI LIHAKSI   ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä

ELI MITÄ TÄSSÄ SANOTAAN "JUMALA TULI LIHAKSI ! "

Vrt. Hebr 1:7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";

1:8 MUTTA POJASTA:"JUMALA , sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.

Huom: "MUTTA POJASTA:"JUMALA  !!!!!!! "

 

https://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-on-kaiken-alkupera-/

 

... Ja sitten vielä siunatuksi lopuksi Jeesus sanoo: Joh 8:24  Siksi sanoin teille, että te kuolette synteihinne. Ellette usko, että minä olen se joka olen ("ego eimi"), te kuolette synteihinne."

 https://biblehub.com/text/john/8-24.htm

Joh 20:28  Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

King James Bible
And Thomas answered and said unto him, My Lord ("Kyrios") and my God ("Theos").

https://biblehub.com/text/john/20-28.htm

Summa summarum

 

Niin ja vielä...nythän meidän pitää myös ottaa näitä asioita tutkittaessa huomioon se seikka, että Jeesushan ei puhunut UT:n Kreikkaa mutta Hepreassa jossa ei käytetä ollenkaan olla-verbiä niin  sanotaan "anii huu" eli "Minä Hän" ja tämähän oli tavallaan  "kielletty sanonta" ja tämän kuullessaan  jokaisen   piti repäistä vaatteensa kaula-aukko rikki... Ja näin teki myös ylimmäinen pappi ja vastaavasti kaikki neuvoston jäsenet.

5 Moos 32:39 Katsokaa nyt, että minä, minä olen = " ’ă-nî ’ă-nî hū," = I (am) he = "Minä Hän"

Vrt. Esim  Mark 14:61 Mutta hän oli vaiti eikä vastannut mitään. Taas ylimmäinen pappi kysyi häneltä ja sanoi hänelle: "Oletko sinä Kristus, sen Ylistetyn Poika?"

  14:62 Jeesus sanoi: "Olen;  (Kreik Egō eimi ="minä olen"/ Hepreaksi "Anii huu" = "minä hän"/ Arameaksi "anaa hoo"="Minä olen hän")  ja te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvissä".

14:63 Niin ylimmäinen pappi REPÄISI VAATTEENSA  ja sanoi: "Mitä me enää todistajia tarvitsemme?

Arvostettu Rabbi Gottlieb Klein väittää kirjassaan näin : " Jumalan "lausumaton" nimi, jota ei saa sellaisenaan käyttää olisi ollut "anaa hoo" eli "minä olen hän". Joka sitä käyttää ansaitsee Talmudin mukaan kuoleman !"

Ja nyt on ajateltu , koska ylimmäinen pappikin repäisi vaatteensa, että Jeesus olisi käyttänyt tätä Aramealaista "kiellettyä" sanontaa ja näin syyllistyneen Jumalan pilkkaan !

Jumalan pilkasta Talmud määrää, että siihen syyllistyy vasta, jos sen yhteydessä lausuu Jumalan "lausumattoman nimen" eli Kleinin mukaan juuri sanat " ana hoo" ! Jos joku näin Jumalan kautta syyllistyy tällaiseen pilkkaan "gidduf" silloin kuulijoiden tulee repäistä vaatteensa ! Tilanne todistaa esim. Mark 14:61-63 selkeätäkin selkeämmin, että Jeesus syyllistyi juuri tähän Jumalan pilkkaan !

Ja Huom vielä: Tämä "vaatteiden repäisy" oli hyvinkin tärkeä ja epätavallinen ele UT:ssa eli sillä selvästikin oli SUURI MERKITYS sillä jokaisen Jumalanpilkan kuulleen  piti toimia revittyine vaatteineen todistajina ja siksi muita todisteita ei ylimmäisen papinkaan kohdalla enää tarvittu ! Kuolemanrangaistuksen tullessa kysymykseen todistajia "uhattiin" vielä vannomaan, että "tulkoon syytetyn veri meidän ja lastemme päälle", jos väärin todistamme ! ja tämähän näkyy myös evankeliumeista !

Jeesuksen Minä ("Ani Hu")-todistus ja "Ihmisen Poika"-todistus siis järkytti kuulijoitaan kahdestakin eri syystä. Ja jos näihin kumpaiseenkaan syyllistyi niin Talmudin mukaan kummassakin tapauksessa henkilö syyllistyi näin Jumalanpilkkaan ja sai näin surmata.

Huom. Meidän on myös hyvä tietää, että kuulu Franz Delitzsch on kääntänyt heprean UT:ssa "kaikissa" Jeesuksen minä-julistuksissa "minä olen"-sanat ilman olla-verbiä eli "ani huu"= "Minä Hän").

Kreikan kielessä tämä sanonta "ego eimi"= "minä olen"  on yleisesti myös  ilman sen ihmeellisempää Jumalallista merkitystä !

Vrt myös: https://otakoppi.webnode.fi/news/mita-tarkoittaa-mystinen-sanonta-ihmisen-poika/


______________________

 

Ps. Ja huomaa myös tämä....> https://otakoppi.webnode.fi/news/mielenkiintoinen-kohta-on-taivaassa/

_________________________________________