Jeesus Joh 9 luvussa loukkasi näistä säädöksistä lukuisia kun paransi sokean hieromalla tahnaa sokean silmiin.
Näistä säädöksistä varoittaa meille myös ent. fariseus Paavali:
Kol 2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
2:17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
Gal 4:10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
4:11 Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.
Vrt. https://otakoppi.webnode.fi/news/paavalin-uskonto/
Kuinka siis vietät juutalaista sapattia vai vietätkö sitä mitenkään? Tai jos vietät niin koetko olevasi paremmin pelastettu tai vanhurskautettu kuin se joka ei sitä vietä erityisemmin ?
Juutalaisuudessa puhutaankin ns. "lain aitauksesta" ja tämän "aitauksen" juuri Jeesus tuli rikkomaan; Matt 15:9 "mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat IHMISKÄSKYJÄ"
Mutta niinkuin Paavali opetti 10 käskyä, synnin todeksi näyttämiseksi, ne ovat edelleen voimassa:
1 Kor 7:19 Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan JUMALAN käskyjen pitäminen."
Gal 4:4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
4:5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
Eli siis mitä lyhkäisyydessään tämä juutalaisen tooran (laki/opetus) tulkinta ja tästä seurannut ns. "lain aitaus" oikein pitää sisällään:
Sisäkkäisinä kehinä kuvaten se menee jotensakin näin:
Sisimmässä kehässä ovat kymmenen käskyä;
seuraavassa kehässä 613 lakisäädöstä eli "tarjag";
seuraavan kehän muodostavat niiden apukäskyt eli ns."lain aitaus "sejag"(esim. sapatista oli monenmoisia apukäskyjä mitä saa tai ei saa) ;
tämän lisäksi "lailla" ymmärretään tarkoittavan Mooseksen kirjojen opetuksia ja Talmudia ja oppineiden niistä antamaa tulkintaa.
Näihin "ihmisten perinnäissääntöihin"ja sen vääristymiin siis Jeesus vaelluksessaan maan päällä halusi puuttua kovalla kädellä.
Esim. Matt 15:2 "Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat vanhinten perinnäissääntöä? Sillä he eivät pese käsiään ruvetessaan aterialle."
15:3 Mutta hän vastasi ja sanoi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?
HUOM: 5 Moos 5:22 Nämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, suurella äänellä, EIKÄ SIIHEN ENEMPÄÄ LISÄNNYT !
1:14 eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin.
Ps. Vielä vähän tähän yhteyteen jo alkukristittyjenkin viettämästä Lepopäivästä/"Herran päivästä" sunnuntaisin:
Kreikaksi " en de tee miaa toon sabbatoon" eli " ensimmäisenä sapatista laskien"...
Tällä edellä mainitsemallani raamatun kohdalla on usein ymmärretty tarkoittavan sunnuntaita... mutta alkukristityt nähtävästi viettivät tuolloin Herran Pyhää ehtoollista ja kokousta iltamyöhällä Lauantai-iltana, sapatin jälkeen, jatkaen kokousta myöhään yöhön seuraavalle päivälle eli Sunnuntaille !
Tätä Juutalaiseen perinteeseen kuuluvaa sapatin päättävää ateriaa kutsutaan myös nimellä " melavee malkaa" joka kutsutaan nimillä " Daavidin ateria" ja " Messiaan ateria" !
Myös 1 Kor 16:2 kehotusta.. " Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen ".. on tulkittu tukemaan ns. Herran päivän hyvin varhaista muodostumista lepopäiväksi alkukristittyjen keskuudessa... Juutalainenhan ei kuitenkaan saanut käsitellä rahaa sapattina ja siksi se tehtiin kristittyjen "sunnuntaina"...Näitä kotona kerättyjä uhreja ei voi samastaa "kolehteihin"...
Eli on hyvin mahdollista että tämä Trooaan aamuyöhön jatkunut Herran ehtoollinen olisi juuri tarkoittanut tätä sapatin viimeisen ateriaa " melavee malkaan" Messiaan kunniaksi ja sitten siitä jatkuvaa kokousta aamuyöhön saakka !
Ja on hyvin mahdollista että jo tuolloin kristityt alkoivat eriytyä Juutalaisista tavoista niin, että alkoivat viettämään "lepopäivää" eli "Herran päivää" sunnuntaina !
Tästä antaa viitteitä myös Piispa Ignatiuksen kirjoittama kirje Magnesialaisille
n. 110 jkr.:
Lainaus: " He (eli juutalaiskristityt) lakkasivat pitämästä sapattia ja pyhittivät Herran päivän, jona niin heidän kuin meidän elämämme alkoi paistaa" ylösnousemuksen valosta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ignatios
Myös toinenkin lähde Justinos Marttyyri kirjoittaa n. 140jkr, että kristityt kokoontuivat jumalanpalveluksiinsa sunnuntaisin...
https://fi.wikipedia.org/wiki/Justinos_Marttyyri
Eli mitä tästä kaikesta pitää ajatella...
Noh sitä , että sunnuntain muuttuminen pois juutalaisuudesta tapahtui kristittyjen keskuudessa ja paljon aikaisemmin kuin Vuonna 321 jKr. jolloin Konstantinus teki auringonpäivästä eli sunnuntaista yleisen virallisen lepopäivän.
Ja Laodikean kirkolliskokoushan antoi tällaisen käskyn sitten vasta myöhemmin vuonna 364jkr : "Kristittyjen ei tule olla juutalaisten mukaisia eivätkä he saa levätä sapattina, vaan heidän pitää tehdä töitä sinä päivänä ja kunnioittaa Herran päivää (sunnuntai); ja jos he voivat, niin levätköön kristittyinä. Mutta jos heidät havaitaan seuraavan juutalaisuutta, heidät tulee sulkea pois Kristuksesta."
Eli Sunnuntain vieton eli Herran päivän yhdistäminen "auringonpäivän" palvomiseen on aivan turhaa "salaliittoteoriaa" eikä se perustu täysin historialliseen tutkimukseen...
Myös Plinius nuorempi kirjeessään Trajanukselle todistaa sen puolesta, että alkuseurakunta Bityniassa piti Jumalanpalvelusta eli "Herran päivää" (Vrt. Ilm 1:10)
Lainausta: " heillä oli ollut tapana kokoontua määrättynä päivänä ennen auringonnousua ja keskenään vuorotellen laulaa Kristukselle niin kuin jumalalle".
https://kerimaenlukio.onedu.fi/uskonto/zine/10/article-642
Vrt. https://otakoppi.webnode.fi/news/ulkopuolinen-todistaja-plinius-nuorempi/