Paavalin opetus uskonvanhurskaudesta !

1) Käskyjen pitäminen (10 käskyä)

Laki paljastaa ihmiselle hänen todellisen tilansa ja tekee hänestä näin sovitusta kaipaavan.
Kristus on lain päämäärä. Hän on lainalaisuuden ja lainomaisen jumalasuhteen loppu ja uuden persoonallisen jumalasuhteen alku.
Jeesus täytti lain puolestamme. Laki on kasvattaja Kristukseen.
1 Kor 7:19 Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.

2) Sovituksen saatua seuraa "rakkauden kautta vaikuttava usko" ja siinä kasvaminen.
Gal 5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

3) Ja mikään ei siis ole suurempaa kuin Kristuksen rakkauteen syntynyt "uusi luomus"!
Gal 6:15 Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus.

Eli Paavalilainen uskonto lyhkäisyydessään on:

a) Jumalan tahdon mukainen elämä.
b) Rakkauden kautta vaikuttava usko.
c) Kristuksessa saatava mielenuudistus.

Vanhurskas on elävä uskosta 

VT: Habakuk 2:4 Katso, sen kansan sielu on kopea eikä ole suora; mutta vanhurskas on elävä uskostansa.

UT: Room 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".

Gal 3:11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".

Hebr 10:38 mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen".

Ja näin siis ent. fariseus Paavali: 

Fil 3:8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen
3:9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;

 

Jeremia kertoo meille kahdessakin kohdin saman asian ilmoittaen, että 'Herra on meidän vanhurskautemme'.

Jer 23:5 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa.
23:6 Hänen päivinänsä pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa. Ja tämä on hänen nimensä, jolla häntä kutsutaan: 'Herra on meidän vanhurskautemme'.

Jer 33:15 Niinä päivinä ja siihen aikaan minä kasvatan Daavidille vanhurskauden vesan, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa.
33:16 Niinä päivinä Juuda pelastetaan, ja Jerusalem asuu turvassa, ja tämä on se nimi, jolla sitä kutsutaan: 'Herra, meidän vanhurskautemme'.

Meidän vanhurskautemme on Usko Herraan Jumalan Poikaan Jeesukseen Kristukseen.