Oletko sinä Hurskas ?

Johtolause:


 Luukas 18:9-14
Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen:
"Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!'
"Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei."

_________________________________________________________


  Tästä johdannostani pääsenkin sitten aiheeseeni josta haluan tällä kirjoituksellani puhua, nimittäin siihen, että mitä oikeastaan on synti tai olla syntinen...
Jeesus esitti tämän edellä mainitun tarinan ensisijaisesti sellaisille juutalaisille oppineille, jotka halusivat sitoutua lakihenkisen sanatarkasti juuri tooraan ja kaikkiin sen 613 käskyyn ja neuvoon  (https://fi.wikipedia.org/wiki/Toora / https://fi.wikipedia.org/wiki/613_k%C3%A4sky%C3%A4  ) ja tämän lisäksi näihinhän oli liitetty kaikenlaisia erilaisia ns."ihmisten perinnäissääntöjä" (Vrt. Mark 7:3,7,13) ja tämä Jeesuksen kertomus kahdesta miehestä ärsytti fariseuksia varmasti paljon...
Mutta mikä tässä ärsytti fariseuksia ?


 Noh, se oli varmasti se, mikä on juutalaisuudelle ominaista vielä tänäkin päivänä; nimittäin juutalaiselle ajattelulle on ominaista se,
että heidän mielestään paha tulee heihin ikään kuin ulkoapäin, ulkoisista vaikuttimista, ja näin turmelee ihmistä, joka yrittää olla juuri Lain teoilla Jumalalle otollinen...


 Lainaan tässä vähän tänä päivänäkin juutalaisuudessa käytettävää Siduur-rukouskirjaa asiaa vähän valaistaakseni.
Lainauksia aamurukouksesta:
" Jumalani, sielu jonka olet antanut minulle on puhdas... Meissä on enemmän valoa kuin pimeyttä, hyvää enemmän kuin pahaa...
Älä anna pahan taipumuksen hallita meitä ja päästä meidät kauas pahoista ihmisistä ja pahoista tovereista sekä liitä meidät hyviin taipumuksiin..."


 Ja näin siis fariseukset ja lainoppineet olivat tottuneet lakihenkisesti piirulleen palvelemaan Jumalaa. Kunnes sitten saapuikin Vapahtajamme Jeesus Kristus, aasin varsalla ratsastaen, ja puuttui tähän väärään ja väärin ymmärrettyyn  käytäntöön ja olikin asiassa todella radikaali. Ei Jeesus sättinyt ketään muita ihmisryhmiä niin paljon kuin näitä itsevarmoja lainopettaja fariseuksia. Ja niin Jeesus alkoikin opettaa kaikille, että koko ihmiskunta ja näin jokainen yksityinenkin ihminen on
ns. perisynnin turmelema, ja mitä tahansa ihminen tässä tilassa tekeekin, niin hän ei kykene täydellisesti toimimaan OMIN VOIMIN LAKIA TÄYTTÄEN Jumalalle otollisella tavalla...

Lainaan Jeesusta. ( Mark 7:18-23)
" Hän sanoi heille: "Oletteko tekin noin ymmärtämättömiä? Ettekö käsitä, ettei mikään ulkoapäin ihmiseen tuleva voi saastuttaa häntä? Eihän se mene hänen sydämeensä -- vatsaan se menee, ja sieltä se sitten ulostuu." Näin Jeesus teki selväksi, että kaikki ruoka on puhdasta. Ja hän jatkoi: "Se mikä tulee ihmisestä ulos, se saastuttaa ihmisen. Juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli. Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet."


 Ja nyt siis Jeesus alkoikin opettamaan aivan juutalaisille ennen tottumattomalla tavalla. Hän alkoi opettaa, että ei ole eroa hyvällä syntisellä ja huonolla syntisellä, vaan että kaikki ovat syntisiä ja eksyksissä, turmeltuneita ja vailla Jumalan uudistavaa armoa..
Siis Jeesus alkoikin nyt opettamaan tässä asiassa näin, että ihminen ei pääse perisynnistä eroon ainoastaan lakia noudattamalla, koska ei
syntisyytensä takia siihen kykene, vaan että LAIN tarkoitus on kasvattaa meidät siihen tilaan, että ymmärrämme olevamme syntisiä ja ilman Jumalan armoa tuhoon tuomittuja, ja niin, että sen huomattuamme rientäisimme rakastavan Isämme " Abban" ja synnistä vapauttajamme Jeesuksen Kristuksen luokse turvaan koko sydämestämme ! :)


 Ihminen joka ei tätä huomaa, nimittäin omaa syntisyyttään, ei kykene tulemaan Jumalan eteen oikealla asenteella...
Ja tämä asiahan oli ulkokullatuille fariseuksille sitten varmaan kauhea asia ymmärtää, sillä hehän luulivat olevansa oikein uskonnollista eliittiä ja Jumalan valittua kansaa, mutta julkea Jeesus kehtasi opettaa näin;
" Publikaani muka vanhurskas, ja minä en muka, HÖH HÖH. Hänessä on riivaaja "


 Mutta todella kiihkeä LAIN TÄYTTÄJÄ entinen fariseus, Paavalikin, joutui tunnustamaan tämän opin lopulta oikeaksi, kun hän ensin oli kohdannut Jeesuksen ja saanut itselleen Pyhän Hengen uskon kautta Jeesukseen opettajakseen ja neuvojakseen.
Ja tästä Paavali meille ilmeikkäästi kertookin: (Room 7:14-25)
"Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."


 Ja eli siis" Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa
meidät kaikesta vääryydestä.
" (1 Joh 1:9)

Myös eräs Espanjalainen mystikko runoilija Juan de la Cruz (1542-1591) eli RISTIN JOHANNES kuvaa kirjassaan " Pimeä yö " minusta tämän vähän saman asian hienosti ja kuvasi asian jotenkin näin, minä yritän tätä ajatusta jotenkin tuoda julki kansantajuisesti ja meidän kirkolliseen aikaamme soveltuvasti:
Kuvitellaanpa nyt, että me olemme se ns. "Pyhän Hengen temppeli" ( 1Kor 6:19), niin kuin Paavali sanoo, mutta kuvitellaan kuitenkin, että olemme Tooraan ja ns. "perinnäissäännöille" pyhittyneitä !

No niin, nyt me päätämme alkaa siivoamaan tätä uljasta temppeliämme ja laitamme sen kaikki virsikirjat ja kirjapöydät järjestykseen, laitamme myös kaikki alttarille kuuluvat rekvisiitat paikoilleen, pesemme lattiat mopeilla, pesemme myös ikkunat ja lamput, pyyhimme pölyt huolellisesti kaikesta irtaimistosta...
No niin.. Sitten kun kaikki mahdollinen on tehty, niin suoritamme vielä lopputarkastuksen, että kaikki asiat on kunnossa...
Ja nyt on sekin ohi.. kyllä nyt kelpaa olla ja katsella omaa työn jälkeä ja nostaa itselle hattua; " Kylläpäs on siistiä, kylläpäs olen toiminut hyvin, kyllä Jumala on nyt varmasti tyytyväinen...Kunpa nyt ei vaan joku pahalle haiseva puli-ukko astuisi ovesta sisään ja sotkisi kaikkea, täällähän tuoksuukin niin hyvälle."
Ja tässä tilassa me nyt olemme, nimittäin tilassa, josta on lähtöisin niin monta harhaoppia ja lakiuskontoa ja monenlaista ihmisten keksimää eettisyyttä...

 Mutta mikä tässä on homman juju ????????

Tämähän näyttää ulkoisesti niin hyvältä ja tavoittelemisen arvoiselta... Tämähän on suorastaan hieno juttu...
Mutta eipäs olekaan !!!
Tässä temppelissä on yksi erittäin surullinen puoli;
Ja se on se, että tästä temppelistä puuttuu Jumalan " VALKEUS" (1MOOS 1:3) Jeesus Kristus !!! (Vrt. Psalmi 36:9:
" Sillä sinun tykönäsi on elämän lähde; Sinun VALKEUDESSASI me näemme VALKEUDEN. ")
Ja kuvitelkaamme nyt, että käy niin onnellisesti, että Jumalan Valkeus Jeesus Kristus astuu Pyhän Henkensä
kautta tähän muuten niin siistiin temppeliin...
NOH... Mitä nyt käykään ????
Yhtäkkiä voimmekin huomata, että temppelin ns" luonnollinen" valomäärä, joka sillä on omasta takaa, ylittyy, ja näin ikään kuin kirkas auringon paiste pääsee paistamaan temppeliin...
Ja mitä tapahtuukaan tässä siistissä temppelissä nyt ?
Yhtäkkiä alkaa näkyä joka paikassa likaa ja pölyä mitä ei aikaisemmin millään voinut huomata, sitä leijuu, sitä on tarttuneena joka paikassa ja joka puolella, ikkunoissa on vanhoja sormenjälkiä ja rasvaa ja mitä enemmän valon määrä kasvaa, niin sitä enemmän erottuu vain likaa ja tomua...
Mutta huomatkaamme !
Tämä on suuri ja iloinen asia, sillä tästä vasta alkaa todellinen itsemme löytäminen ja sisäinen eheytymisemme...
Ensimmäisiä kirkkoisiämme ollut Augustinus sanoi joskus näin:
" Jumala, anna minun löytää sinut, että tuntisin itseni."
Ja tämä todella pitää paikkansa. Me emme ilman Pyhää Henkeä edes pystytä tajuamaan ketä me oikein olemme ja mitä me täällä yleensä teemme...
Ja näin on myös meidän temppelimme kanssa. Jos Jumala ei tule meidän temppeliimme uskonlahjana, niin kaikki sen omin voimin siivoilemisyritykset oovat aivan turhaa työtä.
Ja näin on kaikissa lakiuskonnoissa ja ulkokultaisuuksissa !


 "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
" ( Ef 2:8,9)
Onko meillä siis aihetta kerskata omasta hyvyydestämme ja olla parempia kuin kukaan muu ihminen
oli hän sitten mukamas paha tai hyvä..
EI OLE !
Monen kristitynkin olen kuullut ihmettelevän Paavalin sanontaa, jossa hän toteaa, että " OLEN SYNTISISTÄ SUURIN " (1 Tim 1:15) vaikka hän oli valovoimaisempia kristittyjä ikinä.
Mutta sitä juuri Paavali olikin, valovoimainen, joka takasi myös sen, että hän eli lähellä Kristusta ja näin kykeni näkemään oman syntisyytensä .


 Myös Johannes kastaja ymmärsi tämän kohdallaan
" Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä." (Joh 3:30)


 Eli juuri näissä asioissa tapahtuu sitä ihmisen ja ihmisyyden puhdistautumista mitä ei itse kukaan voi omin teoin ja lakia vain noudattamalla tehdä, vaan niin, että annetaan Kristuksen rakastaa ehjäksi ja sinut paremmaksi omaksi itseksesi miksi sinut on Jumala jo alussa tarkoittanutkin...
ja näihin ajatuksiin siteeraan vielä valovoimaista Paavalia, joka kehottaa meitä näin:
" Koetelkaa itseänne, oletteko USKOSSA. " (2 Kor 13:5)

 Ja muistakaamme kristittyinä aina myös tämä:

Kristityn Jeesukseen uskovan kuuluisi elää "maailmassa mutta ei maailmasta"...Vrt. Joh 17:15,18. "En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta... Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan; "...  ja "ei terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat" (Matt 9:12) tai "Te olette maailman valkeus, Te olette maan suola"(Matt 5:13,14), " Te olette Kristuksen kirje "(2 Kor 3:3)... jne...

Tätä on terve usko...Jeesus kehottaa "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia  kaikille luoduille. " ! (Ilosanomaa, Hyvää sanomaa)" (Mark 16:15)

.MUTTA... Tätä ei "legalistinen" lain kautta pyhittäytyvä uskonnollinen ihminen ymmärrä vaan hän on tavallaan "fariseus" eli suomeksi "erottautunut" ja hän ei ymmärrä että Jeesus kehotti uskoviaan lähtemään ulospäin eikä kääntyä sisäänpäin ja sulkeutua pois maailmasta !


Lopuksi vielä mietittävää:

Jes 42:3 "Särjettyä RUOKOA hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta. Hän levittää oikeutta uskollisesti."

Tämä "ruokoa" sana tarkoittaa "ruokopilliä" eli huilusoitinta, joka ei enää toimi kunnolla ja sävel on epävireessä. Sitä ei Herra muserra !...Ja "suitsevaista kynttilänsydäntä" hän ei sammuta eli savikynttilää mistä alkaa olla öljy lopussa ja se käryää vain heikosti, niin sitäkään ei Herra sammuta !

Matt 5:4 "Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen."..."pentheó "= to mourn, lament, feel guilt.= Surra, Valittaa, Tuntea syyllisyyttä

2Kor 6:10 "Murheellisina, mutta aina iloisina, köyhinä, mutta kuitenkin monia rikkaiksi tekevinä, mitään omistamatta, mutta kuitenkin omistaen kaiken."

Room 9:1 "Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele-sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä-
9:2 että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni.
9:3 Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,"


God bless you all !!! ♥
T:(*J*) Jamppe