Mitä tämä on, Kristus on lain loppu

Johdanto:

Lakitermi " Vanhurskas " = "Syyttömäksi julistettu" tai "Syyllinen julistetaan syyttömäksi"

 https://biblehub.com/greek/1342.htm


 On ihmeellistä nähdä nykypäivänkin kristillisyydessä ja kristityissä niin monenlaista tapaa tulla Jumalalle otolliseksi...
Toiset käyvät kirkossa Jouluna ja Pääsiäisenä ja ovat silti melko varmoja, että ovat vanhurskaita, siis syyttömiä Jumalan edessä.
Toiset taas kuuluvat jos johonkin järjestöön ja neuvostoon, ovat arvostettuja ja heitä kuunnellaan. He ovat aina esillä, osaavat opettaa ja neuvoa jos mitäkin, mutta heistä itsestään ei kyllä saa mitään selvää; ja tietysti nämä ovat myös varmoja vanhurskaudestaan eli syyttömyydestään Jumalan edessä... Jotkut taas ovat sellaisia, että he käyvät kaikissa mahdollisissa seurakunnan tilaisuuksissa ja rukoilevat säännöllisesti
monta kertaa päivässä, myyvät lehtisiä ja tutkivat joka päivä raamattua ja kirjoituksia ja omia virheitään, joista he sitten kärsivät suunnattomia
omantunnon tuskia; ja tietysti, nämäkin ovat varmoja, että he ovat vanhurskaita eli syyttömiä Jumalan edessä...
Herää siis kysymys, kuinka tämä tällainen voi olla mahdollista ?
Ovatko kaikki muka oikeassa ?
Mutta ketkä sitten ovat ne " harvat " kaidan tien kulkijat ?
Ehkä on hyvä eritellä muutamia yleisiä tapoja, joilla ihminen uskoo tulevansa Jumalalle otolliseksi eli vanhurskaaksi.
Otetaan aluksi ensin tapoja, jotka ovat saavutettavissa ns." ihmiskeinoin" eli ovat ns. Toimivanhurskausoppeja:


 1) MAALLINEN VANHURSKAUS = Maalliset vallanpitäjät, Hallitus, Laki ja virkavalta, Työ ja tittelit, Verot ja maksut ja muu " siveellinen kuri" ja kaikki muukin hyvän eettisyyden säännöt, sekä vielä muut maalliseen elämään kuuluvat auktoriteetit ja velvoitteet.
- Nyt on siis yksi tällainen kristittyjen joukko, jotka ovat ns. yhteiskunnallisesti hurskaita ja jotka uskovat, että kun minä nämä asiat kaikki
teen ja täytän, niin Jumalalla ei varmaankaan ole minusta mitään pahaa sanottavaa ja näin ollen, jos Jumala todella on olemassa
niin minä jos kuka pääsen taivaaseen.


 2) SEREMONIALLINEN VANHURSKAUS = Ihmissäännöt, Kirkolliset säännöt, Seurakunnan säännöt, Säätiöiden säännöt, tms
- Ja tässä esittäytyy nyt sitten tällainen kristittyjen joukko, joka tunnetaan myös toisella nimellä nimittäin " farisealaisuus"/ "ulkokultaisuus"!
ns. Tosiuskovaisten ryhmät, jotka maksaa kymmenykset, rukoilee, ja paastoaa, sanoo kauniisti päivää, kulkee ihmisten edessä raamattu kädessä viisaan näköisenä ja hartaasti, etsii arvostusta, pyrkii seurakunnassa olemaan aina esillä, sanoo toisille " älä tartu, älä maista ",
tuomitsee publikaanin ja on silti kuitenkin täysin varma omasta vanhurskaudestaan, eli syyttömyydestään Jumalan edessä ja pitää itseään
vielä oikein Jumalan ykkösmiehenä...

3) LAINVANHURSKAUS = " Kymmenen käskyn vanhurskaus "
- Ja tässä sitten vasta on erityisen hankala joukko, sillä nämä ne ovat sitten vaikea saada ymmärtämään mitä oikein todella
tarkoittaa " elävä usko " ja voitto sielunvihollisesta. Tämä joukko nimittäin uskoo, että kun minä sanatarkasti teen kaiken mitä kymmeneen
käskyyn kuuluu ja näitä aina mieleeni teroitan, niin silloin minä varmasti olen vanhurskas, siis Jumalalle otollinen. Ja tämän toteuttamiseen heillä on monenlaisia tapoja ja tyylejä; toiset heistä kurittavat itseään, jos ei muuta niin lukevat ainakin raamattua itsensä väsyksiin hokemalla " hauki on kala, hauki on kala" ajattelematta mitä se oikein tarkoittaa...
Toiset murehtivat ja riuduttavat lihaa aivan tietoisesti, ovat ns. legalistisiä itseään kohtaan eli armottomia, mutta liha on kuitenkin talttumaton ja langennut aina vaan " ei liha voi alistua Jumalan tahdon alle ", ja näin heistä moni ennen pitkään kuluttaa itsensä loppuun.
Mutta silti tämän kaiken keskellä he kuitenkin uskovat Jumalaan, josta on tullut heille eräänlainen pakkomielle ja he ovat mielestään
erittäinkin otollisia Jumalalle, koska näin paljon tekevät töitäkin tämän asian puolesta...
Tämän kaltaiset ihmiset eivät tiedä oikein mitä tarkoittaa käsky " Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi " vaikka sitä hokevatkin, koska tämän kaltaiset ihmiset eivät kykene edes rakastamaan itseään saati sitten toista oikealla tavalla. He nimittäin ovat itse rikkiviisaita, jotka eivät muiden neuvoja kaipaa ja näin suorastaan nauravat muille ihmisille. Lempeys ja armo ovat näin käynyt heille vieraaksi ja he vievät Jumalalle vieläkin
ns. "uhreja "....


 No katsotaanpas nyt edellä olevaa ja tässä meillä on kolmenlaista porukkaa ns. "Vanhurskaita ihmisiä", joille kaikille on
ominaista tietyt samat asiat:
- Nämä ihmiset luottavat, että pelastus perustuu ihmisen omiin tekoihin ja muka sen tuomiin "hurskaisiin" saavutuksiin ja vaikkakin moninaisissa opeissaan saattavatkin sanoa, että pelastus tulee uskosta, mutta teoillaan tavallaan kieltävät uskonsa ja todellisen Jumalan armon siinä yhdessä teossa, jonka Jeesus Kristus saavutti ristillä !
- Tämä toimivanhurskaus saa aikaan sen, että Jumalaa ei nyt oikeastaan aina edes tarvita, vaan Jumalasta tulee lähinnä etäinen palkintotuomari, joka katselee asioita ikään kuin ylhäältäpäin merkiten muistiin kunkin ihmisen käyttäytymisen ja ns. "hyvät teot" sen paremmin puuttumatta mihinkään asiaan, kuten esim. ihmisen sielunhoitoon ja näin ihminen on tavallaan " oman onnensa seppä "...
- Tämä omavanhurskaus saa aikaan myös sen, että Jeesuksen ristin perimmäinen tarkoitus jää hämärän peittoon. Ei ymmärretä, että Jumala antaa anteeksi Jeesuksen kautta ja sen tähden !
Ei ymmärretä, että armo perustuu vain sen ymmärtämiseen, ja vain sen, että omassa tilassamme ilman Kristusta me olemme täysin
riittämättömiä Jumalan edessä...
Eräässä laulussa sanotaan osuvasti: " Vain yksi on joukosta poissa, jne " Ja näissä edellä luetuissa merkeissä se on tämä yksi ja ainoa oikea, nimittäin...


 4) USKONVANHURSKAUS !!!!!!!
Voi kuinka paljon näitä omatekoisia asioita ylempänä kulkeekaan Jumalan armo ja elävä usko Jeesukseen Kristukseen; ja voi kuinka vaikeaa on joskus elävänkin kristityn riistäytyä vapaaksi näistä edellä kuvatuista ihmisten keksimistä toimivanhurskauden ikeistä todelliseen Jumalan lapsen vapauteen; " Oi te älyttömät Galatalaiset ", tuumasi Paavalikin... Voi kuinka usein tapahtuukin niin, että eläväkin kristitty tiputtautuu huomaamattaan alhaisemmalle tasolle ja alkaa etsiä Jumalaa omin voimin ja omavanhurskaan toimikristillisyyden avulla. Varsinkin vaikeuksien ja koettelemusten keskellä ihminen helposti lähtee tälle väärälle tielle, varsinkin kun sielunvihollinen nostattaa kaikenlaisia itsesyytöksiä mieleen
ja yrittää saada näin ihmisen unohtamaan Jumalan armon. Ja tätä nimittäin toimivanhurskauden viittaa sielun vihollinen alati tahtoo tarjota myös eläville kristityillekin, niin että hän saisi omatuntomme alati vapisemaan ja että me aina suurella peljästyksellä lähestyisimme Jumalaamme,
josta Jeesus kuitenkin käytti suloista lempinimeä " ABBA " eli " Iskä " tai " Faija " ....

Abbá = "Father," also used as the term of tender endearment by a beloved child - i.e. in an affectionate, dependent relationship with their father; "daddy," "papa." =
"Isä", käytetään myös termiä lempeänä hellyydenosoituksena   rakas lapsi - eli hellä, sukulaisuussuhteessa isäänsä; "isi", "papa". https://biblehub.com/greek/5.htm

" OMA VOIMASI EI SINUA AUTA, VAIKKA JUOKSISIT MINNE "...
Merkitsee: On yksinkertaisesti luotettava vain ja ainoastaan Jumalan armoon ja Jumalan tekoihin meissä. Meidän kuuluu vain oppia
kohottautumaan lahja- eli kristillisen vanhurskauden katselemiseen ja kuuntelemiseen ja tällaisessa ei ole sijaa toimivanhurskaudelle.
Meidän ns." omien tekojen " täytyy tässä kohden vaieta ja meille ei jää sijaa muille teoille kuin tälle yhdelle:
" Puhu, Herra; palvelijasi kuulee." ( 1 Sam 3:9 )

 Ps 32:8 "Minä opetan sinua ja osoitan sinulle tien, jota sinun tulee vaeltaa; minä neuvon sinua, minun silmäni sinua vartioitsee".32:9 Älkää olko niinkuin järjettömät orhit ja muulit, joita suitsilla ja ohjaksilla, niiden valjailla, suistetaan; muutoin ne eivät sinua lähesty."


- Kristittyjen suurinta taitoa  ja viisautta siis on se, että ollaan ikään kuin laista mitään tietämättä, poistetaan mielestä teot ja koko omatoimivanhurskaus, varsinkin omantunnon kamppaillessa suhteestaan Jumalaan. ja mutta yhtä aikaa suurinta viisautta on se, että
me samanaikaisesti pystymme tuntemaan ja tutkimaan lakia, tekoja ja omia toimiammekin kuitenkaan tavallaan kuulumatta niihin...
Mutta mitä ihmettä tämä nyt sitten tarkoittaa ???
Pitäisikö muka olla tietämätön laista ja yhtä aikaa muka elää Jumalalle otollisella tavalla ???
No tämähän on aivan paradoksaalista. Raamattuko nyt nurkkaan ja menoksi ???


 Tutkitaanpa nyt hiukan lähemmin, että mikä on lain tarkoitus !!!


 a) " Sillä lain kautta tulee synnin tunto." ( Room 3:20)
Merkitsee: Laki on ensisijaisesti tarkoitettu ihmisille, jotka eivät usko, siis eivät tunne Jumalaa. Ja näin lain tarkoitus on siis herättää
ihmisessä synnin tunto, niin että Jumalasta vieraantuneet oivaltaisivat olevansa omassa tilassaan väärässä ja syntisiä ja että sen huomatessaan
rientäisivät Jumalan eteen tunnustamaan syntinsä ja tekisivät parannuksen...


 b) " Ette ole enää lain alla, vaan armon alla." (Room 6:14) " Kristus on lain loppu." ( Room 10:4)
Merkitsee: Kun ihminen on saanut Jumalalta Jeesuksen Kristuksen kautta lahjaksi elävän uskon, siis oppinut tuntemaan Jumalansa,
" Te, jotka olette saaneet maistaa, että Herra on hyvä "(1 Piet 2:3), niin silloin ihminen on jo sydämeltään kääntynyt Isän puoleen ja näin ollen hän ei enää
tarvitse lakia kasvattajakseen, sillä tässä uudessa tilassaan uutena luomuksena hänen tahtonsa on kurottautunut Isän puoleen, eikä hän näin
saata syntiä tehdä omatuntoaan vasten. Ja syy on se, että hänen sielunsa rakastaa Herraansa yli kaiken, eikä näin tahdo vahingoittaa huolehtivan Isänsä mieltä.
Näin on siis Jumalan rakkauden laki kumonnut aiemmat lain määräykset ja ne ovat menettänneet ikään kuin käskyvaltansa, sillä ne ulottuvat vain tottelemattomuuteen saakka...
" Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen (Pyhä Henki) pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt." ( 1 Joh 3:9)


 Ja mitä huutaakaan nyt lain orjuudesta vapautettu elävä Isän lapsi:
  Vaikka olenkin syntinen, lain edessä lainvanhurskauden mukaan, niin silti ei minun tarvitse vaipua epätoivoon ja masennukseen, johon saatana minut haluaisi ajaa, vaan saan olla varma, että en silti joudu kadotukseen, koska Kristus elää. Ja minä uskon, että hän kykenee
puhdistamaan minut vanhasta minästäni ja siitä minun ei tarvitse itse yhtään huolta kantaa !!!
Vaan siinä..siinä on nyt sinulle Jeesus kaikki, syntini, erehdykseni, tietämättömyyteni, lapsellisuuteni, luonteenvirheeni, omapäisyyteni, mahdottomuuteni ja kaikki salatutkin epätäydellisyyteni, siinä on kaikki, koko roska, siinä on kaikki mitä MINÄ olen saanut aikaan, nimittäin sirpaleeni, siinä on kaikki, sulata ne ja tee minusta uusi ruukku, sillä vain sinä pystyt siihen, en MINÄ... 
Ja näin jatkaa nyt elämäänsä eteenpäin iloinen ja vapaa Jumalan lapsi kaikkitietävän katseen alla huolettomana ja yhtä aikaa syntisenä ja VANHURSKAANA (syyttömäksi julistettuna), siis Jumalalle otollisena jo tässä ajassa !!!!

Ja siis tätä kaikkea on USKONVANHURSKAUS eli elävä usko Jeesukseen Kristukseen. Ja tätä ei alati syyttävä laki eikä alati syyttävä saatana voi käsittää, mutta rakastava Isä ymmärtää ja tässä hänen pyhyytensä tahto tulee täytettyä.


 Muistakaamme aina tämä: Jeesus tuli ja naulasi lain kirjoituksineen häpeäpaaluun:
" Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. "

(Kol 2:13,14)
"Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan. "
(Ef 13:13-15)
  " ME RAKASTAMME, SILLÄ HÄN ON ENSIN RAKASTANUT MEITÄ " (1 JOH 4:19)
" Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." ( Joh 3:16)
 
Jumalan Israelille antama hyväilynimi on " Jesurun " ja se tarkoittaa suoraa ja rehellistä:
" Mutta nyt kuule, Jaakob, minun palvelijani, ja Israel, jonka minä olen valinnut.
Näin sanoo Herra, sinun Luojasi, joka on valmistanut sinut hamasta äidin kohdusta, joka sinua auttaa: Älä pelkää, minun palvelijani Jaakob, sinä Jesurun, jonka minä olen valinnut."
(Jes 44:1,2)


 Mutta esimerkiksi myös kuningas Daavid oli hyvin syntinen mies ja kuitenkin hänestä sanottiin että hän oli Jumalalleen otollinen mies  ! (Vrt 1 Sam 13:14 " Herra on etsinyt itselleen mielensä mukaisen miehen")
Ja kuitenkin Daavid teki paljon virheitä, otti jopa itselleen toisen vaimon, kun ensin oli lähettänyt tämän miehen eturintamaan niin että kuoli, niin
silti Daavid oli vanhurskas mies, MIKSI ?
SIKSI; että Daavid oli kuitenkin lopulta Jesurun, suora. Hän ei salannut lopulta enää syntejään kaikkitietävältä Jumalaltaan, EI, Jumala ei sanonut Daavidille niin kuin sanoi Adamille: " Missä olet ?" (1Moos 3:9)


 Ja tätä varten on meilläkin nyt vain se yksi ja oikea tie ja se tie vie ristin juurelle. " Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon. (Sananl 28:13)
Ja näin meidänkin kuuluu kävellä ristin juurelle niin kuin Daavid (vrt."Herra sanoi minun Herralleni") ja
nostaa katseemme ylös:
" Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki." (2 Kor 3:18)
Ei siis ole olemassa ns."oikotietä onneen", vaan Isän luokse mennään Kristuksen veren kautta, ristin kautta, ilman omaa
egoististä minää, "sillä tässä pitää teidän ylpeiden aaltojen asettuman."
" Joka tahtoo tallettaa elämänsä itselleen, hän kadottaa sen; mutta joka sen kadottaa, pelastaa sen." (Luuk 17:33)

Gal:3:22" Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
3:23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
3:24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
3:25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
3:26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa."

https://biblehub.com/lexicon/galatians/3-24.htm

Vrt Kol 2:16  Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,2:17  jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.2:18  Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama2:19  eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.2:20  Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:2:21  "Älä tartu, älä maista, älä koske!"2:22  -sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?2:23  Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.


 ..." LAISTA ON TULLUT MEILLE KASVATTAJA KRISTUKSEEN, ETTÄ ME USKOSTA VANHURSKAIKSI TULISIMME."....


 ps. Mutta kuinka vaikeaa joskus onkaan kuvailla sanoin toiselle, että miltä kukka tuoksuu,
jos toinen ei ole sitä tuoksua koskaan tuntenut...


 God Bless you all !
T:(*J*) Jamppe ♥