Kuuluuko Nikodeemus pelastettuihin ?

Kuuluuko Nikodeemus pelastettuihin ? Ja todistaako Nikodeemus Johanneksen evankeliumin autenttisuudesta ?

Johanneksen evankeliumi esittelee meille mielenkiintoisen henkilön, jota muut ns. synoptiset evankeliumit eivät mainitse.

Henkilöhistoriaa: 
Nikodeemus oli fariseus ja kuului San Hedrinin neuvostoon ( Joh 3:1 " oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä".) 
https://en.wikipedia.org/wiki/Nicodemus_ben_Gurion
Hän oli myös Joosef Arimatialaisen tuttava, joka myös kuului neuvostoon (Luuk 23:50 Ja katso, oli neuvoston jäsen, nimeltä Joosef, hyvä ja hurskas mies. )
Talmud mainitsee Nikodeemuksen täydellisen nimen; Nakdimon Ben Gurion ja että hän kuului yhdeksi Jerusalemin rikkaimmista ylimyksistä.
Historioitsija Josefus mainitsee Juutalais-sodat kirjassaan useampia Nikodeemuksen sukulaisia. Esim. Hänen poikansa Gurionin ja tämän pojan Joosefin.
(Ja huom. Tämä suku on juutalaisessa kulttuurissa ollut niin kuuluisaa, että puolalaissyntyinen Israelin ensimmäinen pääministerikin muutti alkuperäisen nimensä David Grunn nimen David Ben Gurioniksi. https://fi.wikipedia.org/wiki/David_Ben-Gurion )

Mutta mikä tekee tästä Nikodeemuksesta mielenkiintoisen evankeliumin kannalta on se, että juuri tälle Nikodeemukselle tai hänen seurueelleen Jeesus esittää nämä usein uskovan uudestisyntymiseen liitettävät sanat:
Joh 3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa" ja
3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."


Ja sitten se, että Nikodeemus puolusti Jeesusta hallitusmiesten joukossa Joh  7:50 Niin Nikodeemus, joka ennen oli käynyt Jeesuksen luona ja joka oli yksi heistä, sanoi heille:

7:51 "Tuomitseeko lakimme ketään, ennenkuin häntä on kuulusteltu ja saatu tietää, mitä hän on tehnyt?"


Ja se, että Nikodeemus oli pyytämässä Joosef Arimatialaisen kanssa Jeesuksen ruumista tuoden Jeesuksen ruumista varten voiteita. (Joh  19:38 Mutta sen jälkeen Joosef, arimatialainen, joka oli Jeesuksen opetuslapsi, vaikka salaa, juutalaisten pelosta, pyysi Pilatukselta saada ottaa Jeesuksen ruumiin; ja Pilatus myöntyi siihen. Niin hän tuli ja otti Jeesuksen ruumiin.

19:39 Tuli myös Nikodeemus, joka ensi kerran oli yöllä tullut Jeesuksen tykö, ja toi mirhan ja aloen seosta noin sata naulaa.)


Mielenkiintoista on myös Joh 3 luvussa se, että siinä keskustelussa käytetään myös ME-muotoa ikäänkuin kertoen, että paikalla oli Jeesuksen ja Nikodeemuksen lisäksi muitakin kuulijoita kuten esim. ehkä opetuslapsi Johannes. (3:2  "Rabbi, ME tiedämme3:7 " TEIDÄN täytyy syntyä uudesti, ylhäältä."3:11 "ME puhumme")
...Ja mikä vielä aika mielenkiintoista tämän Nikodeemuksen kohdalla on tässä Joh 3 luvussa on se, kun hän yöllä ensimmäiseksi Jeesuksen tavatessaan toteaa:
Joh 3:2 "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."

Eli fariseus/hallitusmies Nikodeemus kutsuu Jeesusta "Rabbiksi" , joka tarkoittaa herrani/ opettajani; nimi jolla kunnioitetaan/ arvostetaan toista... 
Liekö asiassa ollut mukana lievää "ironiaa" (Jumala tietää) tai sitten Nikodeemus todella tarkoitti mitä sanoi...

Jeesus ei kuitenkaan jaellut tässäkään "säälipisteitä" vaan sanoo, "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa" ja että " Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki." ja jatkaa vielä tylymmin: " "Sinä olet Israelin opettaja ("didaskalos" = teologisesti pätevä opettaja") etkä tätä tiedä!" 

Noh, oli tässä Nikodeemuksella vähän nielemistä kun kuitenkin oppineena fariseuksena tunsi kirjoitukset hyvin läpikotaisin...
Jeesus ei edes kommentoinut Nikodeemuksen "Rabbiksi" kutsumista mitenkään vaan ohitti sen ja koko asian tunnusteot yms. suoralta kädeltään ... 
Mutta sitten toisessa yhteydessä Jeesus kuitenkin kertoo opetuslapsilleen näin:
Matt 23:8 "Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä."
Jeesus ei siis halunnut mitenkään, että hänen opetuslapsiaan koskaan mitenkään nostettaisiin jollekin "jalustalle" !

...Mutta näinhän Johannes Kastajakin toteaa omille opetuslapsilleen Jeesuksesta:
Joh 3:30 Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.
3:31 Hän, joka YLHÄÄLTÄ TULEE, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien.
3:32 Ja mitä hän on nähnyt ja kuullut, sitä hän todistaa"


Opetuslapsen kuuluu siis aina ja ensisijaisesti olla toisen "lähimmäisen" ja "rinnalla kulkija" oli sitten sosiaaliselta statukseltaan mitä hyvänsä.
" Jumala ei katso henkilöön". (5 Moos 10:17/Gal 2:6/Ap 10:34/Room 2:11)

Eli kun minä kuitenkin henkilökohtaisesti mietin tätä Nikodeemusta ja tämän henkilön Joh 3  jälkeisiä vaiheita Joh 7:51/19:39, niin en kuitenkaan pitäisi kovin mahdottomana ajatuksena vaikka hänkin luettaisiin lopulta Jeesuksen opetuslapsiin ja Häneen uskovaksi... Jumala tietää...

Nikodemus kreikan kielessä tarkoittaa "kansan voittaja" tai "voittaja kansan"
"Nike" = Voitto ja "Demus" = Kansa

Nikodemuksen nimiin on laitettu myös apogryfinen " Nikodeemuksen evankeliumi"
https://www.apokryfikirjat.com/nikkis.htm
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nikodemuksen_evankeliumi
Ps. Ja huom: "Sekä katolinen että ortodoksinen kirkko kunnioittavat Nikodemosta pyhimyksenä. Hänen muistopäivänsä on 3. elokuuta"