Jeesus Hyvä Paimen ja "elävän kiven" Rakentaja !

Psalmi 139:1-6 "Herra, sinä tutkit minua ja tunnet minut.
Istunpa minä tahi nousen, sinä sen tiedät; sinä ymmärrät minun ajatukseni kaukaa.
Käynpä tahi makaan, sinä sen havaitset, ja kaikki minun tieni ovat sinulle tutut.
Sillä, katso, ei ole sanaa minun kielelläni, jota sinä, Herra, et täysin tunne.
Sinä olet saartanut minut edestä ja takaa ja laskenut kätesi minun päälleni.
Senkaltainen tieto on minulle ylen ihmeellinen, ylen korkea käsittääkseni sen
."


 Psalmi 23:4 "Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun VITSASI ja SAUVASI minua lohduttavat." !


 HUOM: VITSALLA NÄPÄYTETÄÄN JA SAUVALLA OHJATAAN NUORIA KARITSOJA JA JO VANHEMPIA LAMPAITA MYÖS !
SE ON HYVÄN PAIMENEN TEHTÄVÄ !


 Vrt. Joh 10:11 Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
10:27 Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
10:28 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.
10:29 Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä."

Jokaisen Uskosta Pyhän Hengen kautta Uudestisyntyneen Jeesukseen Kristukseen, lihaksi tulleeseen, nimi on Elämän kirjassa, joka on sama kirja kuin Taivaankirja ja Karitsan elämänkirja !
Siis ILOITKAAMME SIITÄ !


 Ap 13:52 "Ja opetuslapset tulivat täytetyiksi ILOLLA ja Pyhällä Hengellä." !
Joh 6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".
ja että...
Room 11:29 " Ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu." !


 Jos "se on Jumalan teko että te uskotte", niin silloin Jumala jo ennalta tietää kenet Hän on kutsunut ja "Jumala ei kutsumistansa kadu" ja jos on tarvis niin Jumala kurittaa lastaan mutta jos joku on jonkun lapsi, niin hän on sitä vaikka toisi kotiin vähän huonommankin todistuksen !


 Vrt Hebr 12:5 "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;
12:6 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa".
12:7 Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?


 Vrt. Luuk 10:20 " Mutta älkää siitä iloitko, että henget teitä tottelevat. Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on merkitty taivaan kirjaan." !
Fil. 4:3 " Myös sinua, sinä minun oikea Synsygukseni, minä pyydän: ole näille vaimoille avullinen, sillä he ovat taistelleet minun kanssani evankeliumin hyväksi, yhdessä sekä Klemensin että muiden työtoverieni kanssa, joiden nimet ovat elämän kirjassa. "

Joku on laskenut että Raamatussa lukisi 365x että "Älä pelkää" tavalla jos toisella ! :O
ILOITKAAMME SIITÄ JOKA PÄIVÄ !


OLEMMEKO SITTEN  NS. ELÄVIÄ KIVIÄ ? MITÄ SE TARKOITTAA ?

Kuolleet ja Elävät kivet perustuvat tähän 1 Piet 2:5 kohtaan joka kehottaa rakentumaan " elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi". !
Kun rakennusta aletaan rakentamaan kivistä, niin siihen ensin laitetaan ns. Kulmakivi, joka hengellisessä Pyhäkössämme tarkoittaa Kristusta ja sitten siihen täytyy lähteä hakemaan lisää kiviä...
Mutta kuinka ollakaan löytyy vain erilaisia likaisia möykkyjä, jotka eivät sovi juuri mihinkään ja nämä ovat juuri niitä "Kuolleita kiviä" !
No, jotta ne saataisiin sitten laitettua rakennukseen oikeille paikoilleen niin niitä pitää työstää sieltä ja täältä, "poistaa särmiä", jotta jokainen murikka löytää oman nimenomaan sille tarkoitetun paikkansa rakennuksessa, jokaiselle siis ihan omanlaisensa !
Ja sitten kun nämä murikat on saatu työstettyä, särmät poistettua ja hiottua siihen muotoonsa, että ne voidaan lopulta asentaa rakennukseen niin niitä kiviä kutsutaan vasta sitten ns. "Eläviksi kiviksi" !
Ja jotta tästä murikasta "Kuolleesta kivestä" tulisi ns. "Elävä kivi" niin se on yksin ja ainoastaan Jeesuksen Pyhän Hengen työtä meissä ! :O


 Ja tätä Pietari siis tarkoitti kun sanoi:
"RAKENTUKAA TEKIN ELÄVINÄ KIVINÄ HENGELLISEKSI HUONEEKSI" !


 Eli siteeraan vielä tämän koko Raamatun kohdan tähän:
1 Piet 2:4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,
2:5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.
2:6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva".

Ja Huom. vielä 1 Piet 1:2 " jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha."
prognósis = ennuste, edeltätietämys, odotettava kehitys

https://biblehub.com/greek/4268.htm

 Vrt. Jes 8:14 " Ja hän on oleva PYHÄKKÖ ! "

Joh 2:19 " Jeesus vastasi ja sanoi heille: Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä."


Ja Huom. Meidän kannattaa ottaa myös huomioon yksi mielenkiintoinen yksityiskohta koskien Jeesuksen ammattia vrt. Mark 6:3   "Eikö tämä ole se rakentaja, Marian poika ja Jaakobin ja Jooseen ja Juudaan ja Simonin veli? Ja eivätkö hänen sisarensa ole täällä meidän parissamme?"

Alkukieli käyttää tässä kreikan alkusanaa "tektón" eli Rakentaja, kirvesmies, puuseppä, kivenhakkaaja eli kun menemme Jeesuksen aikaan niin silloin talot rakennettiin yleisesti kalkkikivestä eikä puusta ja talojen rakentamista varten kivet piti juuri työstää oikeaan muotoon, että ne soveltuisivat rakennukseen sen omille paikoilleen ja tätä juuri Jeesus teki silloin... ja tekee edelleen... Jeesus työstää meitä rakennukseensa soveliaiksi...

 https://biblehub.com/greek/5045.htm