Otakoppi: Päästämisestä ja Sitomisesta / R.Santala

 

Johdantona kohdat:

Joh 20:23 " JOIDEN SYNNIT TE ANTEEKSI ANNATTE, NIILLE NE OVAT ANTEEKSI ANNETUT; JOIDEN SYNNIT TE PIDÄTÄTTE, NIILLE NE OVAT PIDÄTETYT."

http://biblehub.com/lexicon/john/20-23.htm

(Joh 20:23 ) "an tinōn kratēte kekratēntai" = " if any you might retain , they are retained"

"krateó", tarkoittaa "pidättää"

http://biblehub.com/greek/2902.htm

 ____________________________


Matt. 16:19   Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."

Matt.  18:18  Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa

http://biblehub.com/lexicon/matthew/16-19.htm

deó: to tie, bind = sitoa

http://biblehub.com/greek/1210.htm

________________________________


Aluksi Risto Santalan kirjasta / Jesaja 53 (vuodelta 1975)

.

" Jeesus sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksiannetut ja joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." Evankeliumi johtaa kuulijat aina tilanteeseen, jossa kuulija saa mahdollisuuden omistaa uskossa anteeksiantamuksen ja vapautuksen.

Mutta nyt joku kysyy: Mitä tarkoittaa puhe sitomisesta? Voimmeko me sulkea toiselta taivaan ovet? Olemme kuulleet täällä, että juutalaiset sanovat Messiaan istuvan sairasten ja pitaalisten tykönä ja "yhden hän sitoo ja toisen hän päästää". Päästäminen merkitsee synninpäästön sanaa. Mutta mitä merkitsee "sitominen" hengellisessä elämässä? Sitomisella tarkoitetaan sitä, että henkilö, joka on kuullut evankeliumin, on sidottu kuulemaansa sanaan: nyt hänellä on vastuu, hän ei voi kieltää Jumalan rakkauden etsintäkuulutusta. Hesekielin kirjassa sanotaan parikin kertaa, että profeetan piti puhua kansalle, "kuulkoot tai olkoot kuulematta". Mitä hyötyä hänen toiminnastaan sitten oli?

Kansa asetettiin vastuuseen teoistaan.

Kun kuulemme syntien anteeksiantamuksen sanan, emme saa kääntää sille selkäämme. Jumala kuuluttaa meille tahtonsa. Jesajan kirjan alussa luemme: "Kuulkaa taivaat, ota korviisi maa, sillä Herra puhuu!" Samoin huudahtaa Jesajan aikalainen Miika: "Kuulkaa kaikki kansat, ota korviisi maa. Ja olkoon Herra todistaja teitä vastaan!" Jokainen evankeliuminjulistustilaisuus merkitsee tavallaan oikeudenkäyntiä, jossa ihminen joutuu tutkimaan itseään. Jesajan kirjan alussa tämä näkyy kirkkaasti: "Niin, tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi . . ." Jos tuomitsemme itsemme Jumalan kasvojen edessä, saamme kuulla heti hänen armahduspäätöksensä.

Ihmissydän on kuitenkin hyvin hidas kuulemaan Jumalan puhetta. Meitä suostutellaan ja kypsytellään monesti vähitellen. Ja eräänä päivänä koemme: nyt on etsikon aika, nyt puhutellaan nimeltä minua. Ja jos vastaamme: "Tässä olen. Puhu Herra, palvelijasi kuulee", silloin sana ilmestyy meille. Siinä on sellainen voima, joka räjäyttää luontaisen vastustelumme. Koko elämä saa käänteen. Meistä on tullut armoa tarvitsevia. "

_______________________________

Vielä toinen lainaus vuoden kristilliseksi kirjaksi 1998 valitusta kirjasta

Suudelma hunnun läpi / Risto Santala ! (vuodelta 1997)

(Sivut 20-21)

" Vuoden 1972 UT:n käännöstä ( Vrt. http://www.piplia.fi/raamattu/raamattu-suomessa/kaannostyo-suomessa/  ) silloinen prof. Aimo.T.Nikolainen luonnehti lähinnä "uhkayritykseksi", jota kirkko ei voi ajatella omana Raamattunaan. Kieliasiantuntija prof. Heikki Koskenniemi piti sitä " mukailevana selosteena", jonkinlaisena referaattina tai parafraasina. Ei tuo käännös kylläkään mikään huono ollut; se vain heijasti liberaaleja teologisia painotuksia.

Matteus 16:19:n ja 18:18:n sanat "sitomisesta ja päästämisestä", joka olisi pätevä myös iäisyydessä, muotoiltiin:

" Minkä te kiellätte maan päällä, on kiellettyä taivaassa, ja minkä te sallitte maan päällä on sallittua taivaassa."

Tiililä viittaa tässä yhteydessä lestadiolaisen Uuras Saarnivaaran kysymykseen, jossa tämä sovittaa uutta käännöstä Vähän katekismuksen sanontoihin: " Nyt pitäisi ottaa rippi-isältä syntien salliminen niin kuin itse Jumalalta: " Toisaalta tavallinen lukija tietää, että kirkon palveluksessa on pappeja, jotka eivät kiellä mitään ja sallivat kaiken.

Vakavasti ottaen tässä UT:n sanonnassa on taustalla kaksi hebrean käsitettä "le`esoor" ja "lehattiir" eli "kieltää ja vapauttaa".

Kieltäminen merkitsee myös "sitomista" ja vapauttaminen "irti päästämistä".

Israelissa kerrotaan naisesta, joka kysyi, onko koiran ottaminen linja-autoon "asuur oo muttaar" eli "kielletty vai sallittu". Siihen vastaa kuljettaja arvoituksellisesti: "Asuur muttaar, muttaar asuur" eli "sidottuna sallittu, vapaana kielletty! "

Ei meitä ole valtuutettu sulkemaan taivasta keneltäkään: me vain sidomme sanankuulijan vastuuseen siitä, että hänelle on tarjottu Jumalan armo. Ja täällä ajassa julistettu anteeksiantamus pätee myös taivaassa."

________________________

Vrt. keskustelu: http://keskustelu.suomi24.fi/t/13750342/oliko-opetuslapsilla-valta-pidattaa-jonkun-synnit

____________________________________

ELI SUMMA SUMMARUM JA MITÄ TÄMÄ MERKITSEE MEILLE...

"Pyhällä papistolla" (Vrt. 1 Piet 2:9) on oikeus julistaa Jeesuksen nimessä synnit anteeksi mutta sen sanan kuulija on vastuussa ITSE siitä miten sen asian käsittelee ja USKOO !

.

Jos sanan kuulija ei kuitenkaan luovu väärästä synnin tiestään, mistä haluaisi vapautua, niin hän on silloin itse omassatunnossaan vastuussa siitä... mutta Jeesuksen nimessä hän saa kuitenkin uskoa, että synnit annetaan anteeksi ja tässä "Pyhä papisto" toimii ikään kuin Jumalan välimiehenä ja tähän on Jeesus kaikille opetuslapsilleen oikeuden ja valtuudet antanut !

.

Tätä on tavallaan rippi/ripittäytyminen!

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rippi

.

Tätä "sitomista"  on kuitenkin kautta aikojen käytetty myös väärin ja ON SULJETTU TAIVASTEN VALTAKUNTAA JOTA MEILLÄ  EI KENENKÄÄN KOHDALLA OLE OIKEUTTA NÄIN TEHDÄ !


https://keskustelu.suomi24.fi/t/13755041/otakoppi-paastamisesta-ja-sitomisesta--r.santala#comment-80394293