Mitä Martta tiesi ja mitä uskoi ?

Mietitäänpä tätä Martta-teologiaa hetki tässä yhdessä tästä RAAMATUSTA !

Vrt. Joh  11:19 Ja useita juutalaisia oli tullut Martan ja Marian luokse lohduttamaan heitä heidän veljensä kuolemasta.

11:20 Kun Martta kuuli, että Jeesus oli tulossa, meni hän häntä vastaan; mutta Maria istui kotona.

11:21 Ja Martta sanoi Jeesukselle: "Herra, jos sinä olisit ollut täällä, niin minun veljeni ei olisi kuollut.

11:22 Mutta nytkin minä tiedän, että Jumala antaa sinulle kaiken, mitä sinä Jumalalta anot."

11:23 Jeesus sanoi hänelle: "Sinun veljesi on nouseva ylös".

11:24 Martta sanoi hänelle: "Minä TIEDÄN hänen nousevan ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä".

11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.

11:26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"

.

Eli mitä Martta tässä vaiheessa TIESI..."Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä".

Eli Martalla oli selkeästi tieto/uskomus, että on olemassa kaikkien yhteinen ylösnousemus, liekö Martta lukenut sen tästä... Dan 12:2 "Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN, toiset häpeään ja IANKAIKKISEEN KAUHISTUKSEEN  ."

... Ja kuten tästä Joh 11 tekstistä huomaamme niin selvästikin Martan uskomus on, että kuolleet ovat ns."poissa päiviltään" eli "tiedottomana jossain" mutta juuri tähän Martan uskomukseen Jeesus puuttuukin ja antaakin täysin yllättävän vastauksen eli...

"Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, SE ELÄÄ, VAIKKA OLISI KUOLLUT  . Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, IKINÄ KUOLE." Ja vielä perään Jeesus kuin varmistukseksi kysyy: " USKOTKO SEN?"

.

Eli Summa Summarum mitä tästä huomaamme ?

Martan ymmärrys kuoleman jälkeisestä tilasta oli tässä vaiheessa vielä osittain väärä... eli hän uskoi kuolleitten ylösnousemukseen... eri kuin esim. "Saddukeukset " (Matt 22:23) ja jotka kielsivät myös enkelivallat... (https://fi.wikipedia.org/wiki/Saddukeukset ) ... MUTTA Martta ei tässä vaiheessa vielä ymmärtänyt, että kuolleitten sielut ovatkin  tietoisessa tilassa elävinä Tuonelassa... "Se elää vaikka olisi kuollut"...  Ja tästä  Jeesus meille kertookin toisessa yhteydessä eli Luuk 16:19-31  !

Vrt. Luuk 16:22  "Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan."

 Eli on melkoista Raamatun vääristelyä ja aivan turhaa yrittää vetää näitä kreikan alkukielen "futuureita" käsittämään jonnekin "toiseen kuolemaan" saakka, koska kysymys tässä futuurissa on ajasta jolloin ihminen kuolee "tulevaisuudessa" eli kunhan ensin "elää ja uskoo minuun" ja sitten kuolee fyysisesti ja sitten sen ajan välin kun sielu elävänä on tuonelassa tietoisessa tilassa ja sitten sen kun saamme lopulta ns,"hengellisen Kristuksen kaltaisen ylösnousemusruumiin" !

Vrt vielä Jeesuksen sanat Matt 22:31 Mutta mitä kuolleitten ylösnousemukseen tulee, ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on puhunut teille, sanoen:

22:32 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."

22:33 Ja sen kuullessaan kansa hämmästyi hänen oppiansa.

ja

Joh 8:51  "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa."

_____________________________________

Ja huomaa vielä toinen artikkelini aiheesta: https://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/

_____________________________

Aiheesta keskustelua täältä  https://keskustelu.suomi24.fi/t/13694249