Johanneksen evankeliumi esittelee meille mielenkiintoisen henkilön, jota muut ns. synoptiset evankeliumit eivät mainitse.
Henkilöhistoriaa:
Nikodeemus oli fariseus ja kuului San Hedrinin neuvostoon ( Joh 3:1 " oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä".)
https://en.wikipedia.org/wiki/Nicodemus_ben_Gurion
Hän oli myös Joosef Arimatialaisen tuttava, joka myös kuului neuvostoon (Luuk 23:50 Ja katso, oli neuvoston jäsen, nimeltä Joosef, hyvä ja hurskas mies. )
Talmud mainitsee Nikodeemuksen täydellisen nimen; Nakdimon Ben Gurion ja että hän kuului yhdeksi Jerusalemin rikkaimmista ylimyksistä.
Historioitsija Josefus mainitsee Juutalais-sodat kirjassaan useampia Nikodeemuksen sukulaisia. Esim. Hänen poikansa Gurionin ja tämän pojan Joosefin.
(Ja huom. Tämä suku on juutalaisessa kulttuurissa ollut niin kuuluisaa, että puolalaissyntyinen Israelin ensimmäinen pääministerikin muutti alkuperäisen nimensä David Grunn nimen David Ben Gurioniksi. https://fi.wikipedia.org/wiki/David_Ben-Gurion )
Mutta mikä tekee tästä Nikodeemuksesta mielenkiintoisen evankeliumin kannalta on se, että juuri tälle Nikodeemukselle tai hänen seurueelleen Jeesus esittää nämä usein uskovan uudestisyntymiseen liitettävät sanat:
Joh 3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa" ja
3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."
Ja sitten se, että Nikodeemus puolusti Jeesusta hallitusmiesten joukossa Joh 7:50 Niin Nikodeemus, joka ennen oli käynyt Jeesuksen luona ja joka oli yksi heistä, sanoi heille:
7:51 "Tuomitseeko lakimme ketään, ennenkuin häntä on kuulusteltu ja saatu tietää, mitä hän on tehnyt?"
Ja se, että Nikodeemus oli pyytämässä Joosef Arimatialaisen kanssa Jeesuksen ruumista tuoden Jeesuksen ruumista varten voiteita. (Joh 19:38 Mutta sen jälkeen Joosef, arimatialainen, joka oli Jeesuksen opetuslapsi, vaikka salaa, juutalaisten pelosta, pyysi Pilatukselta saada ottaa Jeesuksen ruumiin; ja Pilatus myöntyi siihen. Niin hän tuli ja otti Jeesuksen ruumiin.
19:39 Tuli myös Nikodeemus, joka ensi kerran oli yöllä tullut Jeesuksen tykö, ja toi mirhan ja aloen seosta noin sata naulaa.)
Mielenkiintoista on myös Joh 3 luvussa se, että siinä keskustelussa käytetään myös ME-muotoa ikäänkuin kertoen, että paikalla oli Jeesuksen ja Nikodeemuksen lisäksi muitakin kuulijoita kuten esim. ehkä opetuslapsi Johannes. (3:2 "Rabbi, ME tiedämme3:7 " TEIDÄN täytyy syntyä uudesti, ylhäältä."3:11 "ME puhumme")